Peran Kebudayaan dalam Dunia Pendidikan di Kabupaten Sintang
Abstract
This journal discusses practical aspects of education that cannot be separated from cultural values. Through the analysis of literature review, this research provides deep insight into the role and interrelated relationship between culture and education, as well as strategies for strengthening education through local cultural values in the world of education in Sintang Regency. The method used in this study is a literature study with a descriptive qualitative approach. The results showed that culture is an integral part of the educational process. The role and relationship between culture and education in Sintang Regency is manifested in the vision of the Sintang Regency Education and Culture Office, which aims to create equitable and quality education services to form an intelligent and cultured society in Sintang Regency. The strategy of strengthening education through local cultural values in Sintang Regency is implemented through various activities, one of which is through the Strengthening the Profile of Pancasila Students in the context of formal education in schools, as a concrete effort to introduce and root local culture and wisdom.
References
UU NO. 20 TAHUN 2003 PASAL 1.
Antara, Made dan Yogantari, Made Vairagya. Keragaman Budaya Indonesia Sumber Inspirasi Inovasi Industri Kreatif. Makalah Disajikan pada Seminar Nasional Desain dan Arsitektur (SENADA). (Bali: 22 Februari 2018).
BPS Kabupaten Sintang Dalam Angka 2023, https://sintangkab.bps.go.id/.
Asna, Septiani. (2022). Pelaksanaan Kewenangan Kebudayaan Pemerintah Kabupaten Sintang Kalimantan Barat. Sekolah Tinggi Pembangunan Masyarakat Desa. (Yogyakarta:2022)
Fitriasari, Dita, dkk. “Analisis Implementasi Kegiatan P5 Sebagai Upaya Mengenalkan Kearifan Lokal Di SMAN 1 Bululawang”. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 16, 2 (2023).
Inrevolon. 2013. “Kebudayaan dan Peradaban”; Tamaddun Jurnal Kebudayaan dan Sastra Islam, 13, 2 (2013).
Pristiwanti, Desi dkk, 2022. “Pengertian Pendidikan”; Jurnal Pendidikan dan Konseling Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, 4, 6 (2022).
Sujana, Wayan Cong. 2019. “Fungsi dan Tujuan Pendidikan”; Jurnal Pendidikan Dasar, 4, 1 (2019).
Arifin, Muzayyin. 2005. Filsafat Pendidikan Islam. (Jakarta: Bumi Aksara).
Purnamasari, Cut. (2018). Peran Kebudayaan Dalam Dunia Pendidikan. Tabir, 5(01), 58- 68.
Widyastuti, Myta. 2021. “Peran Kebudayaan Dalam Dunia Pendidikan The Role Of Culture In The World Of Education”; Jurnal: JAGADDHITA, 1, 1 (2021).
Ketut,I, Tanu. (2016). Pembelajaran Berbasis Budaya Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah. Jurnal Penjaminan Mutu, 2(01), 34-43.
Setiaji, B. P. (2022). Peran Kebudayaan Dalam Pendidikan.
Trianingsih, R. (2017). Pendidikan dalam Proses Kebudayaan yang Multikultural di Indonesia. Jurnal Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 1,1.
Aminullah, M. (2022). Hubungan Pendidikan Dan Kebudayaan.
Iswatiningsih, D. Penguatan Nilai Karakter Berbasih Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Sekolah. Satwika, 3,2 (2019).
Data Sekolah Kab. Sintang – Dapodikdasmen. https://dapo.kemdikbud.go.id. (diakses tanggal 13 Januari 2024).
Kurikulum Merdeka di Sintang Capai 80%. https://www.rri.co.id/. (diakses tanggal 13 Januari 2024).
Implementasi Kurikulum Merdeka, Muatan Kearifan Lokal Bisa Dimasukkan Melalui Tiga Opsi. https://www.kemdikbud.go.id/. (diakses tanggal 13 Januari 2024).
Kemdikbudristek No.56/M/2022. https://jdih.kemdikbud.go.id/. (diakses tanggal 13 Januari 2024).