Analisis Pembelajaran Berpendekatan Etnomatematika pada Materi Geometri
Abstract
Numeracy problems at SD Negeri 4 Penarukan, Buleleng have decreased in geometry material. The results of ANBK that have been carried out show that numeracy literacy in several indicators such as basic concepts related to geometry and statistics, and solving simple routine math problems has decreased. This study aims to describe the results of a study of learning strategies with an Ethnomathematics approach to improve numeracy literacy in geometry material. The method used in this research is qualitative library research and field study by collecting several relevant articles that discuss the use of the Ethnomathematics approach in the learning process and adjusted to the results of literacy and numeracy of teachers in the field. The results of this study are in the form of a review of five relevant studies related to the ethnomathematics approach to improve numeracy literacy in geometry material and student numeracy literacy. The use of this Ethnomathematics approach should be a solution for schools to improve student learning outcomes and numeracy literacy skills.
References
Fauzi, A., & Lu’luilmaknun, U. (2019). ETNOMATEMATIKA PADA PERMAINAN DENGKLAQ SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 408. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2303
Feriyanto, F. (2022). Volume (07) Nomor (02). In Jurnal Gammath.
Grimalda, M. A., Rahman, A., & Hermawan, Y. (2021). Strategi Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Humanis. Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 26(2), 248–264.
Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru Penggerak Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1714
Kusumaningpuri, A. R. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pembelajaran IPAS Fase B Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 8(1), 199–220.
Lenni Yunita Harahap, & Suparni. (2023). ETNOMATIKA: EKSPLORASI KONSEP GEOMETRI PADA ARSITEKTUR MASJID SYEIKH ZAINAL ABIDIN PADANGSIDIMPUAN DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan : SEROJA, 2(5).
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). LITERASI NUMERASI SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH TIDAK TERSTRUKTUR. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88.
Mardalis. (1999). Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Bumi Aksara.
Martin, R., & Simanjorang, M. (n.d.). PROSIDING PENDIDIKAN DASAR URL: https://journal.mahesacenter.org/index.php/ppd/index Pentingnya Peranan Kurikulum yang Sesuai dalam Pendidikan di Indonesia. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.180
Maulidya, T. H., Mulyono, A., Safitri, A. B., Dzahabiyyah, M., Rahmawati, R., & Nurrahmah, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Derivat, 10(3).
Mawaddah, S. (2018). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Logis dengan Pendekatan Etnomatematika. In Prosiding Seminar Nasional Pendidik Dan Pengembang Pendidikan Indonesia, 1(1), 501–511.
Nurani, D. , M. L. , & M. K. L. (n.d.). Serba-Serbi Kurikulum Merdeka Kekhasan Sekolah Dasar (1st ed.). Tim Pusat Kurikulum dan Pembelajaran (Puskurjar).
Octaviani, A., Mariana, N., Guru, P., Dasar, S., & Surabaya, U. N. (2023). Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 9(1). http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD
Patriana, W. D., Sutama, S., & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413–3430. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1302
Pendidikan, J., & Konseling, D. (n.d.). Pengertian Pendidikan (Vol. 4). http://repo.iain-
Pratiwi, E. Y. R., Asmarani, R., Sundana, L., Rochmania, D. D., Susilo, C. Z., & Dwinata, A. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar terhadap Pemahaman P5 bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(2), 1313–1322. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i2.4998
Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3431
Ramadhani, A., St.Nurul Mutmainna, Mirnawati, & Irmayanti. (2023). Peran Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. COMPETITIVE: Journal of Education, 2(1), 53–68. https://doi.org/10.58355/competitive.v2i1.16
Rizki Khaesarani, I., & Khairani Hasibuan, E. (2021). Studi Kepustakaan Tentang Model Pembelajaran Think Pair Share (Tps) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa (Vol. 15). https://www.oecd.org/pisa/
Rubingah, N., Yani, J. A., Kartasura, K., Sukoharjo, K., Tengah, J., Saraswati Indriasari, P., & Muhammadiyah Surakarta Jl Yani, U. A. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Pandangan Filsafat Esensialisme Endang Fauziati. In Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI) (Vol. 1, Issue 1).
Sari, M., Rachman, H., Juli Astuti, N., Win Afgani, M., & Abdullah Siroj, R. (2022). Explanatory Survey dalam Metode Penelitian Deskriptif Kuantitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 10–16. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1953
Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan kampus mengajar dalam meningkatkan keterampilan literasi dan numerasi siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924.
Simamora, Y., Simamora, M. I., & Andriani, K. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Matematik Siswa SMP. JURNAL PEMBELAJARAN DAN MATEMATIKA SIGMA (JPMS), 8(2), 532–538. https://doi.org/10.36987/jpms.v8i2.3675
Sugiyono. (n.d.). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Alfabeta.
Surtini, S., Safitri, S. Y., Martiyani, R., Palah, R. K., & Kusuma, J. W. (2022). PENGUATAN KARAKTER SISWA DALAM KEGIATAN PEMBELAJARAN GEOMETRI BERBASIS ETNOMATEMATIKA PADA BATIK BANTEN. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 5(2), 134–142. https://doi.org/10.37150/jp.v5i2.1456