Penerapan Metode Berdongeng Untuk Meningkatkan Nilai- Nilai Agama Anak Usia Dini di PAUD Aisyah Desa Pajar Tinggi Kecamatan Pajar Bulan

  • Nur Aziza Anggraini Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Kota Pagar Alam, Indonesia
  • Muhamad Agus Maryanto Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Kota Pagar Alam, Indonesia
Keywords: Storytelling Method; Religious Values; preschool

Abstract

This research aims to instill the effectiveness of the storytelling method in increasing the religious values ​​of early childhood development in Aisyah PAUD, Pajar Tinggi Village, Pajar Bulan District, Lahat Regency. This research uses classroom action research methods. This research design uses the Kemmis and Mc model. Taggart. This research was carried out in the even semester of the 2023/2024 academic year. The primary data source is Aisyah PAUD students consisting of 25 students, 12 boys and 13 girls. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. The data analysis technique uses quantitative data analysis with descriptive statistics. The results of the research showed an increase in students' religious values, namely in cycle I it was 68% (Developing According to Expectations), then in cycle II it increased to 80% (Developing Very Well). This means an increase of 12%. Thus, the storytelling method has proven to be effective in increasing the religious values ​​of early childhood at Aisyah PAUD.

References

Aisah, Iceu. (2012). Strategi Penumbuhan Perilaku Prososial Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita (Studi Kasus di Pendididkan Anak Usia Dini (Paud) Matahari Rw XIV Kelurahan Citeureup Kecamatan Cimahi Utara Kota Cimahi). Jurnal Empowerment, 1(2), 121–129. https://doi.org/10.22460/empowerment.v1i2p121-129.622
Anggraini, Denok Dwi. (2015). Peningkatan Pengembangan Nilai Agama dan Moral Melalui Metode Bercerita. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 2(2): 140-149. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v2i2.2679
Arikunto, Suharsimi. (2021). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3. Jakarta:Bumi Aksara
Dini, D. P. A. U. (2014). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Diknas.
Fitriya, Aulina., Indriani, Indah., & Noor, Fu’ad Arif. (2022). Konsep Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Di RA Tarbiyatussibyan Ploso Karangtengah Demak. Jurnal Raudah, 10(1). https://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/raudhah/article/view/1408.
Fitroh, Siti Fadjryana & Sari, Evi Dwi Novita. (2015). Dongeng Sebagai Media Penanaman Karakter Pada Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunujoyo, 2(2): 95-105. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v2i2.2606.
Gusmayanti, E., & Dimyati, D. (2021). Analisis Kegiatan Mendongeng dalam Meningkatkan Perkembangan Nilai Moral Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 903-917. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1062.
Habsari, Zakia. (2017). Dongeng Sebagai Pembentuk Karakter Anak. Bibliotika: Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi, 1(1): 21-29. http://dx.doi.org/10.17977/um008v1i12017p021.
Hanafi. (2017). Pembentukan Karakter Anak Melalui Dongeng. Jurnal Pendidikan Karakter "JAWARA" 3(2): 117-128.
Hanum, Latifah. (2022). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Melalui Metode Bercerita di Yayasan Pendidikan Al-Fazwa Islamic School. Fitrah: Jurnal of Islamic Education, 3(1):1-13. https://doi.org/10.53802/fitrah.v3i1.87.
Jendro, Kak. (2018). Praktik Mendongeng. Yogyakarta: Publisher.
Kusnilawati., Fauziddin, Moh., & Astuti. (2018). Meningkatkan Apek Perkembangan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini dengan Penerapan Metode Bercerita Tema Islami. Aulad: Journal on Early Childhood, 1(1):28-38. https://doi.org/10.31004/aulad.v1i1.4
Makhmudah, Siti. (2020). "Penanaman Nilai Keagamaan Anak Melalui Metode Bercerita." J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6 (2) : 68-79. https://doi.org/10.18860/jpai.v6i2.9189
Mayar, Farida., Natari, Ripa., Cendana, Herliana ... (2022) Peran Dongeng dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5): 4600-4607. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2615.
Pradana, Pascalian Hadi., Djamali, Fadil., & Khoiriyah, Ainun Nasyiyatul. (2024). Implementasi Mendongeng dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 9 (1) : 99-108. https://doi.org/10.33369/jip.9.1.99-108.
Purnama, Sigit., et.al. (2021). Asesmen Perkembangan Anak Usia DIni. Yogyakarta: CV Multiartha Jatmika
Purnomo, Bambang H. (2011). Metode dan Teknik Pengumpulan Data dalam Penelitian Tindakan Kelas (Classroomaction Research). Jurnal Pengembangan Pendidikan, Vol. 8, No. 1.
Syamsu Yusuf, (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, hlm. 178.
Tambak, Syahraini. (2016). Metode Bercerita dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Jurnal Al-Thariqah, 1(1):1-27. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).614.
Trianto. (2011). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik bagi Anak Usia Dini TK/RA & Anak Usia Kelas Awal SD/MI. Jakarta: Kencana.
Wiyani, N. A. (2014). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Penerbit Gava Media
Published
2024-06-10
Section
Articles