Implementasi Kurikulum Merdeka di TK Aisyiah Bustanul Athfal IV Kota Jambi
Abstract
This research aims to obtain information about the implementation of the Independent Curriculum and the challenges teachers face in implementing the curriculum. The place where this research was carried out was Aisyiah Bustanul Athfal IV Kindergarten, Jambi City as one of the Driving Schools. This type of research is descriptive qualitative research. The data collection method in this research uses techniques, namely interviews, direct observation and document collection. The research results show that the Aisyiah Bustanul Athfal IV Kindergarten in Jambi City has successfully implemented the Independent Curriculum through three stages, namely preparation, implementation and evaluation. At the planning stage, the Principal collaborates with teachers to develop the Educational Unit Operational Curriculum (KOSP), Teaching Module, and Project Module for Strengthening the Pancasila Student Profile (P5).
References
Ashfarina, I. N., Soedjarwo, S., & Wijayati W, D. T. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 1355–1364. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.442
Asmah, A. (2022). Internalisasi Teori Humanistik dalam Implementasi KurikulumMerdeka dan Merdeka Belajar pada Pendidikan Anak Usia Dini. Seminar Nasonal Pendidikan , 1(1), 664–670.http://semnaspendidikan.unim.ac.id/index.php/semnas/article/view/112/81
Cahyaningrum, D. E., & Diana, D. (2023). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka di Lembaga PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 2895–2906. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4453
Cahyo, E. D., Yulistia, A., & Sinaga, S. I. (2023). Assesmen Kurikulum Merdeka Di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini ( PAUD ) Abstrak Pendahuluan Pembelajaran adalah sebuah proses interaksi antara pendidik dan peserta didik untuk mencapai tujuan yang telah ditentukan . terjadinya interaksi antara pembelajar. 4(1), 24–34.
Mahmudah, S., & Pamungkas, J. (2023). Ketrampilan Seni Musik Anak Usia Dini melalui Ekstrakurikuler Angklung. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 2885–2894. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.3746
Nafisa, M. D., & Fitri, R. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi di Lembaga PAUD. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 6(2), 179–188. https://doi.org/10.30605/jsgp.6.2.2023.2840
Nannela, R., & Zulminiati, Z. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Anak Usia Dini di Taman Kanak-kanak Telkom School Padang. Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 54–62. https://doi.org/10.53398/arraihanah.v3i1.239
Novita, D., Astuti, L. S., & Hikmah, R. (2023). Pengaruh Kegiatan Market Day dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai Mata Uang pada Siswa TK Al-Barkah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 3.
Nurani, Y. (2019). Perspektif Baru Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dni (revisi).
Nursalam, N., Sulaeman, S., & Latuapo, R. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Pembelajaran Berbasis Proyek pada Sekolah Penggerak Kelompok Bermain Terpadu Nurul Falah dan Ar-Rasyid Banda. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(1), 17–34. https://doi.org/10.24832/jpnk.v8i1.3769
Prabawati, D. L., & Ambara, P. D. (2022). Media Video Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Tema Tanaman Sub Tema Cara Bercocok Tanam Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10(2), 197–206. https://doi.org/10.23887/paud.v10i2.49950
Sartika, R. P., Arifin, I., & Triwiyanto, T. (2024). Analisis Kesiapan Kelompok Belajar dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 61–70. https://doi.org/10.31004/obsesi.v8i1.4497
Shilviana, K., & Hamami, T. (2020). Pengembangan Kegiatan Kokurikuler dan Ekstrakurikuler. Palapa, 8(1), 159–177. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.705
Sofia, A., Chairilsyah, D., & Solfiah, Y. (2022). Pengaruh Kegiatan Bercocok Tanam Terhadap Kecerdasan Naturalis pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Aisyiyah Bustanul Athfal Baserah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 1425–1436.
Tuerah, M. S. R., & Tuerah, J. M. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Kajian Teori: Analisis Kebijakan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Oktober, 9(19), 979–988. https://doi.org/10.5281/zenodo.10047903
Widyatna, E. (2023). Analisis Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Praktik Baik Kurikulum Merdeka. National Conference for Ummah, 01(01), 359–364.