Kurikulum Merdeka: Analisis Asesmen Perkembangan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar

  • Harina Sangadji Institut Sains dan Kependidikan Kie Raha Maluku Utara; Indonesia
Keywords: Independent Curriculum; Development Assessment; Character Education

Abstract

This research aims to analyze how student development assessment and character education are implemented in the Independent Curriculum in Elementary Schools. The method used in this research is qualitative research with case studies in several elementary schools that use the independent curriculum in Central Ternate City District, Ternate City. Data was collected through observation, interviews and document analysis. The research results show that student development assessments focus more on individual progress and potential in the learning context. This approach also integrates character education in learning and assessment. Character education is not only through special subjects, but also in daily tasks and interactions at school. The Merdeka Curriculum in Elementary Schools applies a holistic approach to assessment that supports students' personal development. Thus, character education is an important part of this curriculum to help students develop positive values ​​and behavior in everyday life. The challenges that arise include the need for teacher training to integrate character education in learning and consistent assessment.

References

Daftar Pustaka
Achmad, G. H., Ratnasari, D., Amin, A., Yuliani, E., & Liandara, N. (2022). Asesmen Autentik pada Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5685–5699.
Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889.
Anggraini, A. A., & Saputra, E. R. (2023). Implementasi Pengembangan Infografis Terintegrasi sebagai Media dan Suplemen Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 617–638.
Bado, B. (2022). Model Pendekatan Kualitatif: Telaah Dalam Metode Penelitian Ilmiah. Tahta Media Grup.
Hanipah, S. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Memfasilitasi Pembelajaran Abad Ke- 21 Pada Siswa Menengah Atas. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 264–275.
Harahap, N. F., Pangaribuan, M., Faisal, M. H., Marbun, T., & Ivanna, J. (2023). Peran Pembelajaran IPS Dalam Pembentukan Karakter Siswa SMP 35 Medan. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 157–166.
Hasibuan, H. A. (2022). Peran Modul Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mendukung Pendidikan Merdeka Belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 292–301.
Hidayat, N., Tanod, M. J., & Prayogi, F. (2022). Manajemen pengembangan sekolah dasar berbasis pendidikan karakter. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4910–4918.
Humaeroh, S., & Dewi, D. A. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan di Era Globalisasi Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Journal on Education, 3(3), 216–222.
Khoirinnida, Y., & Rondli, W. S. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Tematik di Era Pandemi Covid-19. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 21(3).
Kurniati, P., Kelmaskouw, A. L., Deing, A., Bonin, B., & Haryanto, B. A. (2022). Model proses inovasi kurikulum merdeka implikasinya bagi siswa dan guru abad 21. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 408–423.
Lina, L., Ulfatin, N., & Sultoni, S. (2022). Strategi Kepala Sekolah Menengah Atas Dalam Memaknai Domain Keterampilan Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 7(11).
Lubis, M., & Widiawati, N. (2020). Integrasi Domain Afektif Taksonomi Bloom dengan Pendidikan Spiritual Al-Ghazali (Telaah Kitab Ayyuhal Walad). Integrasi Domain Afektif Taksonomi Bloom Dengan Pendidikan Spiritual Al-Ghazali (Telaah Kitab Ayyuhal Walad), 5(1), 41–56.
Mimin, E. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Dengan Kurikulum PAUD: Strategi Mewujudkan Siswa PAUD Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Golden Age, 7(1).
Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai kearifan lokal: projek paradigma baru program sekolah penggerak untuk mewujudkan profil pelajar pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639–3648.
Raharjo, R. (2020). Analisis perkembangan kurikulum PPKn: dari Rentjana pelajaran 1947 sampai dengan merdeka belajar 2020. PKn Progresif: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Kewarganegaraan, 15(1), 63–82.
Rosmana, P. S., Iskandar, S., Khairunnisa, S. A., Azhar, M. N., & Qomariyah, A. N. A. (2022). PENGARUH NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA K13 DALAM MENGATASI
PERILAKU BULLYING SISWA. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 5(1), 13–20.
Siska, Y., Yufiarti, Y., & Japar, M. (2021). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(1), 1–11.
Sugiyono, D. (2013). Educational research methods approach quantitative, qualitative and R&D.
Published
2024-06-10
Section
Articles