Pentingnya Keterampilan Berbicara pada Siswa Sekolah Dasar di Lingkungan Rumah

  • Ni Komang Soni Triyanti Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia
  • Ni Luh Putu Diah Septarini Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia
  • Ni Komang Martiwi Setiawati Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia
  • I Nyoman Arya Apriana Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia
  • Ni Made Tiara Santika Dewi Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia
  • Basilius Redan Werang Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia
Keywords: Speaking Skills; Home Environment, Elementary School

Abstract

This study aims to analyze the importance of using speaking skills in the home environment in elementary school students. Speaking skills are an important aspect of a person's communication skills. In the home environment, these skills develop through daily interactions with family members, which provides opportunities for children to practice speaking without pressure. This research method is qualitative descriptive by using purposive sampling to select research subjects. The techniques used in collecting data are observation, documentation, and interviews involving teachers, parents, and grade IV students of SD Negeri 3 Pedungan. The data validation technique uses triangulation techniques. The results of the study show that the development of speaking skills in the home environment brings various benefits, both academically and socially for students. This includes increased self-confidence, better academic and social readiness, and improved critical thinking skills. The importance of developing speaking skills in the home environment not only affects students' verbal abilities, but also enriches the social, emotional, and cognitive aspects of their development.

References

Astini, N. W., & Purwati, N. K. R. (2020). Strategi Pembelajaran Matematika Berdasarkan Karakteristik Siswa Sekolah Dasar. Emasains, 9(1), 1-8.
Astuti, C. H. (2024). POLA KOMUNIKASI ORANG TUA DAN ANAK PADA TINGKAT SEKOLAH DASAR (STUDI KASUS SDN PONDOK LABU 14 PAGI) (Doctoral dissertation, Universitas Nasional).
Cahyadi, M., Suriani, A., & Nisa, S. (2024). Membangun Kemampuan Public Speaking dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Dasar. Asian Journal of Early Childhood and Elementary Education, 2(3), 260-267.
Elfrisca, Deva, Erdhita Oktrifianty, and Dilla Fadhillah. 2023. “Keterampilan Berbicara Siswa Pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas v Sekolah Dasar.” Jurnal Educatio 9(4):1863–68. doi: 10.31949/educatio.v9i4.5770.
Fajarrini, A., & Diana, R. R. (2024). PERAN LINGKUNGAN TEMPAT TINGGAL TERHADAP PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI. Abata: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 1-16.
Fatmawati, Yuyun, and Dwiana Asih Wiranti. 2023. “Analisis Kesulitan Keterampilan Berbicara Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Siswa Sekolah Dasar.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 5(5):2053–63. doi: 10.31004/edukatif.v5i5.5634.
Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., … Istiqomah, R. R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif.Yogyakarta:CV. Pustaka Ilmu.
Hoerudin, C. W. (2023). Penerapan Metode Student Facilitator And Explaining Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa. Jurnal Primary Edu, 1(1), 114-124.
Iqbal, A., & Zulfianita, E. (2024). PERAN PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR. In International Conference on Humanity Education and Society (ICHES) (Vol. 3, No. 1).
Jailania, M. S. (2014). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam, 246-260.
Ledang, I. (2023). BUDAYA KELUARGA SEBAGAI MINIATUR PERILAKU BAHASA ANAK USIA SEKOLAH. Lingue: Jurnal Bahasa, Budaya, dan Sastra, 5(1), 1-11.
Lestari, V. U., Saparahayu, S., Yulidesni, D., & Saparahayuningsih, S. (2017). Meningkatan Keterampilan Berbicara dengan Bercerita melalui Media Audio Visual VCD pada Anak Kelompok B PAUD Dharma Wanita Kabupaten Bengkulu Tengah. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(2), 139–146.
Magdalena, I., Handayani, S. S., & Putri, A. A. (2021). Analisis faktor yang mempengaruhi keterampilan berbicara siswa di SDN Kosambi 06 Pagi Jakarta Barat. NUSANTARA, 3(1), 107-116.
Melasarianti, Lalita, S. Pd, M. Pd, and Universitas Jenderal Soedirman. 2018. “Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Debat Plus Pada Mata Kuliah Berbicara.” Jurnal Ilmiah Lingua Idea ISSN 9(1):2580–1066.
Mulyati, Y. (2014). Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Nabila Mustafafi, Sri Utaminingsih, and Fitriyah Amaliyah. 2023. “Analisis Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sd Unggulan Muslimat Nu Kudus.” Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 9(04):632–44. doi: 10.36989/didaktik.v9i04.1593.
Nasution, S. (2019). Pendidikan Lingkungan Keluarga. Tazkiya Jurnal Pendidikan Islam, 116.
Nikmah, D. A. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1).
Pratiwi, Rosalina Rizki. 2016. “Penerapan Metode Storytelling Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II Sdn S4 Bandung.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 1(1):199–207.
Primantiko, R., Santoso, G., Candra, T. E., & Widodo, L. (2023). Sikap Mematuhi dan Tidak Mematuhi Aturan yang Berlaku di Rumah dan di Sekolah Kelas 2. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 166-182.
Rahmi, S., & Syukur, M. (2023). Analisis Penggunaan Bahasa Daerah dan Lemahnya Kemampuan Berbahasa Indonesia pada Siswa SD No. 249 Tunrung Ganrang. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(2), 131-139.
Riska, R., Azis, A., & Tarman, T. (2024). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Lingkungan Sosial Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 4(1), 389-401.
Saddhono & Slamet. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia (Teori dan Aplikasi). Bandung: Karya Putra Darwati.
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya memahami karakteristik siswa sekolah dasar di SDN Cikokol 2. As-sabiqun, 2(1), 7-17.
Simarmata, Mai Yuliastri, Magdalena Pitra Yatty, and Najla Shafa Fadhillah. 2022. “Analisis Keterampilan Berbicara Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Smp Negeri 1 Kuala Mandor B.” VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 13(1):47–59. doi: 10.31932/ve.v13i1.1564.
Wahidah, M., 2017. Penerapan media power point interaktif untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa kelas I SDN Genukwatu IV Ngoro Jombang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Widiyani, E., Fakhriyah, F., Firmasyah, R., Putri, S. M., & Kartika, A. S. (2024). Karakteristik Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG), 5(1), 51-59.
Published
2024-06-13
Section
Articles