PERAN GURU PAI DALAM MENINGKATKAN GERAKAN BUDAYA LITERASI SEKOLAH PESERTA DIDIK DI SMKN 14 BANDUNG

  • Lutfiah Fatmah Sujanto Universitas Islam Nusantara (Uninus), Bandung
  • Zaki Kurniawan Universitas Islam Nusantara (Uninus), Bandung
  • Abdul Holik Universitas Islam Nusantara (Uninus), Bandung
Keywords: Islamic Education Teacher, increase movement, literacy culture

Abstract

This study aims to plan to increase the extent of the role of Islamic Religious Education (PAI) teachers and how to increase the cultural literacy movement in schools. This is due to the low level of students' reading literacy culture in the form of a lack of students not using the school library. Even though the role of the school library is also very important to enhance the school literacy culture movement for students. This research method uses interviews (interviews) with several students and several PAI teachers in improving the school literacy culture movement. The results of this study indicate that the efforts made by PAI teachers are still minimal for students to carry out literacy culture movements in schools. So that shared awareness in terms of increasing the cultural literacy movement is very important for the future

References

Kemendikbud, S. G. L. S. (2019). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah (Cetakan II). Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Muflihin, M. "Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan Literasi Digital Siswa Sebagai Kecakapan Abad 21". Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3, No. 1 (2020) : 95
Haniyyah, D. "Peran guru PAI Dalam Pembentukan Karakter Islami Siswa Di SMPN 03 Jombang". Jurnal Studi Kemahasiswaan, 01 No.1 (2021) : 77-78
Tranggano. "Peran guru PAI dalam membentuk karakter peserta didik kelas VII di SMP Muhammadiyah Ambon". Jurnal ilmiah Mahasiswa, 01 No.2 (2019) : 43-45
Tamami. "Peran Guru Pendidikan Agama Islam Terhadap Pendidikan Karakter Siswa Di SMA Sultan Agung Kasiyan-Puger- Jember Tahun Pelajaran 2016/2017". 01 No.1 (2018) : 45
Ilmi, W, W. "Gerakan literasi sekolah Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar". Jurnal Ilmu pendidikan, 03 No.5 (2021) : 2870-2872
Atmazaki. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Wiedarti, P. Dkk. (2016). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Teguh, M. (2020). Gerakan Literasi Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 1(2), 1–9.
Utama. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah Dasar. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Difany, H, R. (2020). Aku bangga Menjadi Guru; Peran Guru Dalam Penguatan Nilai Karakter Peserta Didik. Antropologi Esai, 2-3.
Published
2023-02-22
How to Cite
Lutfiah Fatmah Sujanto, Zaki Kurniawan, & Abdul Holik. (2023). PERAN GURU PAI DALAM MENINGKATKAN GERAKAN BUDAYA LITERASI SEKOLAH PESERTA DIDIK DI SMKN 14 BANDUNG. CBJIS: Cross-Border Journal of Islamic Studies, 4(2), 127-133. https://doi.org/10.37567/cbjis.v4i2.1730