Planning Of Islamic Religious Education With A Scientific Approach In SD Negeri 1 Mentawa

  • Muspian Institut Agama Islam SUltan Muhammad Syafiuddin Sambas
  • Aslan Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
  • Kamil Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
Keywords: Planning, Islamic Religious Education, Scientific Approach

Abstract

The learning process of Islamic Religious Education uses a scientific approach that is carried out includes three domains, namely: attitudes (affective), knowledge (cognitive), and skills (psychomotor). Innovative and effective through the realm of attitudes, knowledge, and skills that are interconnected. The learning process of Islamic Religious Education at SDN 1 Mentawa uses a scientific approach where every activity needs a good plan if the goals are to be achieved. Educators need to make a PAI learning plan with a scientific approach; educators prepare planning tools such as porta, promissory notes, syllabus, lesson plans, learning methods, media, and evaluation.

References

Hamriah, Kurikulum TingkatSatuan Pendidikan di persimpanganJalan Kurikulum 201.Cet, 1 (Makasar: Alaudin UniversityPres, 2004).
Katimo, Pengaruh Pembelajaran dengan pendekatan SaintifikMenggunakan Metode Eksperimen TerhadapPrestasi Belajar dan Kreatifitas ditinjau dari Sikap Ilmiah dalam Jurnal Inkuiri. Vol 5.Nomor. 2, Thn. 2016
Kemendikbut RI,Pereturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia No.65 Thn 2013 Tentang Standar Pendidikan Dasar Dan Menengah(Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI,2013)
Mahmun, Nunu, Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran ) dalam Jurnal Pemikiran Islam, Vol. 37, Nomor, 1, Thn. 22012
Mulyasa. E , Manajemen Pendidikan Karekter (Jakarta: Bumi Aksara, 2012)
Kemendikbut RI,Pereturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia No.65 Thn 2013 Tentang Standar Pendidikan Dasar Dan Menengah(Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI,2013)
Sanjaya,Wina Perencanan dan Desain SistemPembelajaran,(Jakarta: Kencana Prenada Media Group,2013)
Soekamto,Teoti Perencangan dan Pengembangan Sistem pembelajaran ( Jakarta: Intermedia,1993)
Suherman, Wawan S Pengembangan Kurikulum Pendidikan Jasmani,(Yogyakarta: FIKUNY.2001)
Usman, Moh Menjadi Guru Profesional, (Bandung: PT. Remaja. Rosdakarya.2002).
Published
2022-07-31
Section
Articles