The Canva Application; Solutions For Development Of Learning Media for Islamic Religious Education at SDN 10 Perembang Gala, Indonesia

  • Saribujang Institut Agama Islam Negeri Pontianak
  • Sukino Institut Agama Islam Negeri Pontianak
  • Erwin Mahrus Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Keywords: Canva Application, Development of Learning Media, Islamic Religious Education

Abstract

This study aimed to analyze the learning of Islamic Religious Education and BP in elementary schools in an engaging, fun, and not dull learning. This study uses the Research and Development (R&D) research method, and the model used is the ADDIE development model. Media experts have validated this product and tested it with ten students of SD 10 Perembang Gala village of Landau Tubun, Malawi. Primary data sources are Islamic Religious Education teachers, students, and school principals; secondary data sources include research journals, books, and websites. This study's results indicate that the validation results show that media experts get an average of 78.75%, which is included in the "Valid" category of Canva media implementation with links sent via the WhatsApp group for class VI SD Negeri 10 Perembang Gala. The results of student responses to the product average 86.37%, indicating that the product is feasible. The pre-test and post-test results show the effectiveness of developing PAI-BP learning media based on the Canva application, with a score of 100% increasing even though 13.6% has not been completed. Canva application-based media development can increase student motivation and achievement and be used in learning

References

Ananda, R. (2017). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas IV SD Negeri 016 Bangkinang Kota. Jurnal Basicedu, 1(1), 21–30.
Arsyad, A. (2005).Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.
Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281–288.
Güçyetmez, F. T., Andrabi, J. A., & Ridwan, M. (2020). Implications behind the Covid 19: A Profound Structural Change Out Of Catastrophy? Britain International of Humanities and Social Sciences (BIoHS) Journal, 2(3), 690–697.
Hadi, M. J. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Mahasiswa PAI Berbasis Whatshap.
Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 15(1), 1–14.
Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394.
Jamaluddin, D., Ratnasih, T., Gunawan, H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran daring masa pandemik Covid-19 pada calon guru: Hambatan, solusi dan proyeksi. LP2M.
Jannah, M. (2018). Pengembangan media video animasi digestive system untuk meningkatkan hasil belajar siswa mata pelajaran IPA kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2).

Melinda, T., & Saputra, E. R. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran IPA Materi Perpindahan Kalor Di Sekolah Dasar. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(2), 96– 101.
Mulianti, M., Asisah, A., & Najamuddin, F. (2021). Webinar Pelatihan Media Pembelajaran di masa pandemi covid-19. Journal Lepa-Lepa Open, 1(2), 307–311.
Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232.
Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo UNPAM, 8(2), 79–96.
Ponza, P. J. R., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan Media Video Animasi pada Pembelajaran Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 6(1), 9– 19.
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.

Sugiono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Susilowati. (2020). Pengalaman Baik Pembelajaran di Rumah Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMPN 6 Semarang dalam Pengalaman Baik Mengajar dari Rumah di Masa Pandemi Covid 19 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia (e-book). Kemdikbud.
Suwarno, S., Hidayat, M. A., Nikmah, S. Z., Nurfitriani, R., & Ramadan, R. (2021). Teacher Strategies in Learning during the Covid-19 Pandemic at Madrasah Ibdidaiyah Negeri (MIN) 2 Central Aceh. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(3), 3465–3472.

Tafano, T. (2018). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa.
Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2).
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. VoteTEKNIKA: Jurnal Vocational Teknik Elektronika dan Informatika, 7(2), 79–85.
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Masa COVID 19. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2.
Published
2023-04-01
Section
Articles