Relevance Of The Bidāyat Al-Tauhīd Book Works Of Sheeykh Muhammad Basiuni Imran In Islamic Religious Education Curriculum In Schools
Abstract
This study aims to examine the relevance of Muhammad Basiuni Imran's work, namely a book entitled the full Bidāyat al-Tauhīd fī 'Ilmi al-Tauhīd with the Islamic Religious Education (PAI) curriculum in schools. The research method used is literature study, which is an analysis of the contents of this book of monotheism and the PAI curriculum in schools. The results of the study show that this book has great relevance to the PAI curriculum in schools. Muhammad Basiuni Imran's work has a significant contribution to the Islamic Religious Education curriculum at all levels of education. This data can become information for the development of teaching materials and learning methods that are more effective and efficient. This work can be a useful reference for policy makers and educators in developing a more comprehensive Islamic education curriculum.
References
Hadi, A. (2013). Metode Pengajaran Ilmu Tauhid. AL'ULUM, 56(2).
Haris, D. M. N., & Abd Rahim, R. A. (2017). Pemikiran Keagamaan Muhammad Basuni Imran. Al-Banjari: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 16(2), 161-185.
Kemendikbud (2017) Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Untuk SMP/MTs Kelas VII revisi 2017, Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemdikbud.
Kemendikbud (2017) Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Untuk SMA/MA/SMK/MAK Kelas X revisi 2017, Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemdikbud
Kemendikbud (2017) Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Untuk SMA/MA/SMK/MAK Kelas XI revisi 2017, Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemdikbud.
Kemendikbud (2017) Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Untuk SMA/MA/SMK/MAK Kelas XII revisi 2017, Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemdikbud.
Kemendikbud (2018) Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Untuk SMP/MTs Kelas VIII revisi 2018, Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemdikbud.
Kemendikbud (2018) Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Untuk SMP/MTs Kelas IX revisi 2018, Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemdikbud.
Kemendikbud (2018) Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 tahun 2018... Tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar pelajaran pada kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.
Kemendikbudristek (2022) Permendikbudristek RI Nomor 7 Tahun 2022 tentang Standar Isi pada Pendidikan Anak Isia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah.
Kuntowijoyo. (2003). Metode Sejarah, edisi ketigaYogyakarta: PT. Tiara Wacana
Mahrus, Erwin (2021) Karya Pusaka Maharaja Imam Sambas (H. Muhammad Basiuni Imran 1885-1976), Pontianak: IAIN Pontianak Press.
Muhammad Ali, H Abd Rahman bin H.M. (tt). Kifaytul Mubtadi’in (Sifat dua puluh jalan i’tiqad Ahlussunnah wal jama’ah). Sungai Banar-Amuntai Kalimantan Selatan.
Mukhlishin, H. (2022). Pemikiran-Pemikiran Muhammad Basuni Imran Di Bidang Pendidikan, Agama, Politik, Dan Sosial. Tarbawi Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2).
Nasrullah, Ahmad M. Sewang, Syamsudduha, Nurman Said. (2018). Pembaruan Pemikiran Pendidikan Islam Muhammad Basiuni Imran (1906-1976 M) Jurnal Diskursus Islam Volume 06 Nomor 1.
Parwanto, W. (2022). Muhammad Basiuni Imran: Tokoh Legendaris Islam, Sambas, Kalimantan Barat Abad 20 M. Al-Fanar: Jurnal Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir, 5(1), 57-70.
Sabiq, Sayyid (1974). Al-Aqaid Al-Islamiyah (aqidah islam), penerjemah. Moh. Abdai Rathomy. Cet. VII 1986, CV. Diponegoro-Bandung.
Shamad, Syekh Abdus. (2008). Hidayatus Salikin fi suluki maslakil muttaqin (petunjuk jalan bagi orang yang takut kepada Allah). Terj. Ahmad Fahmi bin Zamzam.cet.VIII 2021. Darussaalam Yasin-Kalimantan Selatan.
Siswati, V., & Rahmah, S. (2021). Konsep Pendidikan Iman dan Taqwa Perspektif Kitab Hidayatus Salikin Maslakil Muttaqqin. Adabuna: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan, 1(1), 87-96.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Penerbit Alfabeta.
Sunandar, Duski Ibrahim dan Nor Huda (2019). Resonansi Maharaja Imam Muhammad Basiuni Imran (1885-1976) Di Sambas. Jurnal Studi Islam, Vol. 15 Nomor 1
Zulkifli, M. A. Pemikiran Teologi Maharaja Imam Sambas Haji Mohamad Basioeni Imran (1885-1976).
Copyright (c) 2023 International Journal of Graduate of Islamic Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.