BUDAYA POPULIS DALAM DAKWAH ISLAM
Simbolisasi Muslim Urban dalam Film Ketika Tuhan Jatuh Cinta
Abstract
Urban Muslims are one of the unique communities in society. This can be seen from the symbolization of urban Muslims that is different from traditional Muslim societies, in Islamic films. Urban characteristics in Indonesia's populist culture show the dialectic of urban Muslim life in the face of a socio-religious context. Urban Muslims are required to actualize themselves in complex urban life with social class conflicts, social deviations, and cultural orientations. This article aims to identify the symbols of urban Muslims in film when God falls in love using interpretive symbol analysis using Roland Barthes' semiotic theory. This article concludes that the symbolization of urban Muslims in populist culture Islamic film is concentrated on three things: 1) visual communication 2) narrative 3) storyline contextualization. Urban Muslims have unique symbol characteristics 1) religious tolerance 2) anti-establishment 3) self-actualization 4) self-satisfaction oriented.
References
A, Triani Retno. (2017). 101 Kebiasaan Hebat Anak Muslim. Jakarta: Elex Media Kamputindo.
Anton Yudhana, et. al. (2019). Jadwal Sholat Digital Menggunakan Metode Ephemeris Berdasarkan Titik Koordinat Smartphone. Journal Research And Development. 3 (2), 30-43.
Arifin, Anwar. (2011). Dakwah Kontemporer: Sebuah Studi Komunikasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Aripudin, Acep. (2012). Dakwah Antar Budaya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Azizah, Ainul. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori dan Praktik Konseling Naratif. Jurnal BK UNESA. 7 (2), 3-9.
Ismanto, Idealita. (2018). Budaya Selfie Masyarakat Urban Kajian Estetika Fotografi, Cyber Culture, dan Semiotika Visual. Jurnal Rekam, 15 (1), 67-76.
Istiqomah, Annisa. (2020). Ancaman Budaya Pop (Pop Culture) Terhadap Penguatan Identitas Nasional Masyarakat Urban.” Jurnal Kalacakra: Ilmu Sosial dan Pendidikan. 1 (1), 47-54.
Kurniawan, Frisia Metta Kurnia & Budi. (2016). Persepsi Warna Bagi Mahasiswa Etnis Tionghoa Universitas Kristen Petra. Jurnal Century. 4 (1), 41-49.
Lin, Nur Zulaili. (2018). Dakwah Youtube Sebagai Komoditas Masyarakat Perkotaan. Jurnal Kajian Islam Interdisipliner. 12 (5), 193-209.
Mardiyanti, Nilna Faza. (2019). Rekonstruksi Makna Hijab Yang Terjadi Pada Masyarakat Muslim Perkotaan. E-Proceeding Of Art & Design. 7 (3).
Najitama, Fikria. (2016). Blangkon Hitam: Identitas Gerakan Padepokan Dakwah Sunan Kalijaga dalam Masyarakat Muslim Perkotaan. El Harakah. 18 (1), 28-44.
Nasutionaja, Muhammad Syukri Albuni. (2014). Filsafat Hukum Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Pabbajahan, Mustaqim. “Dialektika Islam Dan Budaya Lokal: Strategi Bertahan Komunitas Bawakareng Di Sulawesi Selatan.” Jurnal Pemikiran Islam Dan Ilmu Sosial VIII, no. 1 (2020): 39.
Pamungkas, Cahyo. "Global Village dan Globalisasi Dalam Konteks ke-Indonesiaan." Global & Strategi. IX, no. 2 (2015): 253.
Penyusun, Tim. (2016). Panduan Penulisan Karya Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ushuluddin Iain Sts Jambi. Simp. Sungai Duren Muaoro Jambi: Fakultas Ushuluddin IAIN STS Jambi.
Prabowo, Adiprasetio. (2019). Bias Gender dalam Bahasa Masyarakat Mbojo. Jurnal Mabasindo. 3 (2), 202.
Putra, D.I. Ansusa, Agus Firdaus Chandra. (2019). Mediatization of Islamic Doctrine In A New Era of Digital Indonesia: The Case of Hadith on Dajjal. Jurnal Theologia. 30 (2), 177-196.
Rachmania, Ririe. (2015). Penggambaran Gaya Hidup Muslimah Urban dalam Majalah Laiqa dan Scarf. Commonline Departemen Komunikasi. 4 (2).
Rofhani. (2013). Budaya Urban Muslim Kelas Menengah. Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam. 3 (1), 181-210.
Rofhani. (2013). Pola Religiusitas Muslim Kelas Menengah Di Perkotaan. Jurnal Studi Agama-Agama. 3 (1), 78.
Saefullah, Endang. (2020). Kado Spesial Untuk Generasi Masa Kini. Sukabumi: Farha Pustaka.
Saihu. (2020). Pendidikan Sosial Yang Terkandung Dalam Surat At-Taubah Ayat 71-72. Jurnal Pendidikan Islam. 9 (1), 127-148.
Singh, Rajendra. (2010). Gerakan Sosial Baru. Yogyakarta: Resist Book.
Sobur, Alex. (2017). Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2015). Metodologi Penelitian Peendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R Dan D. Bandung: Alfabeta.
Wibowo, Indiwan Seto Wahyu. (2013). Semiotika Komunikasi; Aplikasi Praktis Bagi Penelitian dan Skripsi Komunikasi. Jakarta: Mitra Wacana Media.
Yanwar Pribadi, Zaki Ghufron. (2019). Komodifikasi Islam dalam Ekonomi Pasar: Studi Tentang Muslim Perkotaan di Banten. Jurnal Afkaruna. 15 (1), 83-112.
Zahrah, Muhammad Abu. (2014). Ushul Fiqih. Jakarta: Pustaka Firdaus.