Peran Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Bangsa Pasca Kemerdekaan

  • Patriana Patriana Universitas Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
  • Yusdiansyah Yusdiansyah Universitas Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
  • Hasyim Haddade UIN Alauddin Makassar
  • Arnadi Arnadi Universitas Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
Keywords: Islamic Education Post-Independence, National Character

Abstract

This research aims to analyze the reality of Islamic education in post-independence Indonesia which plays a role in building the character of the Indonesian nation, focusing on developments, challenges and future prospects. The research method carried out is through a Systematic Literature Review (SLR) regarding the literature sources used. from an indexing machine with a publication period between 2014 and 2024. Based on the results of literature analysis, post-independence Islamic education contributed to the development of national character. Islamic education currently has challenges that need to be considered, namely problems of resources, infrastructure and teacher quality which are serious obstacles to the effectiveness of Islamic education. Apart from that, issues related to the curriculum being less relevant to community needs and community recognition of Islamic education are also challenges that need to be overcome. Despite having challenges, Islamic education has good prospects.  By improving the quality and relevance of education through technological integration, policy changes, and international cooperation, Islamic education will become global in the future.

References

DAFTAR PUSTAKA
Ardiwansyah, B., Cahyono, H., & Iswati. (2023). Potret Gerakan Intelektual Dan Institusi Pendidikan Islam Di Indonesia Beserta Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(1).
Arifin, A. S. (2016). Kecenderungan Global Pendidikan Tinggi Dan Pergeseran Paradigma Reformasi Pendididikan Tinggi Pada \Institusi Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 6(2). https://doi.org/10.21927/literasi.2015.6(2).135-154
Azizah, M., & Fauzi, F. (2022). Pendidikan Karakter Dalam Pembaruan Pendidikan Islam (Studi Atas Pemikiran Azyumardi Azra). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(03). https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.2559
Bahri, S. (2022). Meningkatkan Kualitas Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Melalui Sumber Daya Manusia di Era Pandemi. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1). https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i1.158
Bashori, B. (2018). Sejarah Perundang-Undangan Pendidikan Islam di Indonesia. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(1). https://doi.org/10.24090/insania.v23i1.2009
Fanisyah, E. (2019). Pengaruh Teknik Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Terhadap Standar Proses Di Ma Bustanul Ulum Kabupaten Lampung Tengah. Pengaruh Teknik Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Terhadap Standar Proses Di Ma Bustanul Ulum Kabupaten Lampung Tengah.
Fery Irianto Setyo Wibowo, F. (2023). MANAJEMEN PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN ISLAM. JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KEBUDAYAAN DAN AGAMA, 1(1). https://doi.org/10.59024/jipa.v1i1.88
Firdaus, S. (2022). AL-QUR’AN DAN PEMBANGUNAN LINGKUNGAN BERKELANJUTAN DI INDONESIA: ANALISIS MAQASHID SYARIAH UNTUK PENCAPAIAN SDGs. Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah, 7(2). https://doi.org/10.24235/jm.v7i2.11594
Harmita, D., Sofiana, F., & Amin, A. (2022). Inovasi Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5).
Hartati, S., Fernadi, M. F., & Utama, E. P. (2022). Integrasi Teknologi Baru dalam Meningkatkan Pendidikan Islam di Indonesia. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2). https://doi.org/10.46963/alliqo.v7i2.581
Huda, M. (2020). Perkembangan Pendidikan Islam di Indonesia dan Upaya Penguatannya dalam Sistem Pendidikan Nasional. Journal of Islamic Education Research, 1(02). https://doi.org/10.35719/jier.v1i02.24
Ichsan, Y., Hanafiah, Y., & Nuryana, Z. (2022). Perkembangan Istinbat Hukum Muhammadiyah dan Kontekstualisasinya Terhadap Pendidikan Islam. TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(02). https://doi.org/10.26618/jtw.v7i02.5223
Ilham, I., & Syamsuddin, I. P. (2021). PENDIDIKAN ISLAM: Telaah Sejarah Sosial Keagamaan dan Modernisasi Pendidikan Muhammadiyah. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 5(2). https://doi.org/10.52266/tadjid.v5i2.704
Khasanah, N. (2019). Pengamalan Pendidikan Agama Islam melalui Muatan Lokal Keputrian di SMK (Sekolah Menengah Kejuruan) PGRI (Persatuan Guru Republik Indonesia) 3 Malang. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2.
Kurniawan, T. (2016). Peran Perpustakaan Perguruan Tinggi Dalam Mengembangkan Repositori Institusi. Pustakaloka, 8(2).
Laraphaty, N. F. R., Riswanda, J., Anggun, D. P., Maretha, D. E., & Ulfa, K. (2021). Review: PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MODUL ELEKTRONIK (E-MODUL). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi.
Made Yeni Suranti, N. (2020). Variations of Models and Learning Platforms for Prospective Teachers During the COVID-19 Pandemic Period. In Indonesian Journal of Teacher Education (Vol. 1, Issue 2). https://corona.ntbprov.go.id/
Mu’ti, A. (2016). Akar Pluralisme dalam pendidikan Muhammadiyah. Afkaruna, 12(1). https://doi.org/10.18196/aiijis.2016.0053.1-42
muhammad ali, dedi wahyudi, mayang surti. (2019). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Daya Tahan Budaya Lokal Indonesia di Era Global. Tapis: Jurnal Penelitian Ilmiah, 03(2).
Munir, M., Fernando, D. A., & Ferdian, F. (2023). Konsep Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12). https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12.2303
Nurulloh, E. S. (2019). Pendidikan Islam dan Pengembangan Kesadaran Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2). https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.366
Paradis, A., Sukarno, S., & El Widdah, M. (2021). PERAN POLITIK DAN KEBIJAKAN TERHADAP MUTU AKREDITASI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Literasiologi, 6(1). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v6i1.237
Priatmoko, S. (2018). Memperkuat Eksistensi Pendidikan Islam Di Era 4.0. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2). https://doi.org/10.52166/talim.v1i2.948
Rahayu, T., & Uin, N. (2018). Pemberdayaan Ekonomi Pesantren Melalui Pengembangan Sumber Daya Lokal: Studi pada Pondok Pesantren Daarut Tauhid. Jurnal.Uinbanten.Ac.Id.
Ramdhan, D. F., & Siregar, H. S. (2019). MANAJEMEN MUTU PERGURUAN TINGGI KEAGAMAAN ISLAM SWASTA (PTKIS). Jurnal Perspektif, 3(1). https://doi.org/10.15575/jp.v3i1.40
Rifky, S., Devi, S., Hasanah, U., & Safii, M. (2024). Analisis Strategi Manajemen Pendidikan Menggunakan School Based Management Terhadap Dinamika Pendidikan Formal Sehan. Journal on Education, 6(2), 1–13.
RI, Kementerian Agama. Al-Qur’an Dan Terjemahnya. Jakarta: CV. Pustaka Jaya Ilmu, 2014.

Rohani, R., Ernita, M., & Salmiah, S. (2022). PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA PADA MASA KOLONIAL BELANDA (Kasus Muhammadiyah Dan NU). Nusantara; Journal for Southeast Asian Islamic Studies, 18(2). https://doi.org/10.24014/nusantara.v18i2.21483
Romadanti, L. (2023). Evolusi Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, Vol. 3(5).
Rosmini, H., Ningsih, N., Murni, M., Adiyono, A., Stit, I., Rusyd, T., Grogot, K., & Timur, I. (2024). Transformasi Kepemimpinan Kepala Sekolah pada Era Digital: Strategi Administrasi Pendidikan Berbasis Teknologi di Sekolah Menengah Pertama. Konstruktivisme, 16(1).
Rosyad, A. M., & Maarif, M. A. (2020). PARADIGMA PENDIDIKAN DEMOKRASI DAN PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENGHADAPI TANTANGAN GLOBALISASI DI INDONESIA. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1). https://doi.org/10.31538/nzh.v3i1.491
Sabarudin, M. (2015). Pola dan Kebijakan Pendidikan Islam Masa Awal dan Sebelum Kemerdekaan. Jurnal Tarbiya UIN SGD, 1 Nomor 1.
Sari, A. K., & Sirozi, M. (2023). POLITIK PENDIDIKAN ISLAM INDONESIA MASA REFORMASI (1998-SEKARANG). Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1). https://doi.org/10.32923/tarbawy.v10i1.3449
Setyawan, M. A. (2019). UU Pesantren: Local Genius dan Intervensi Negara terhadap Pesantren. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1). https://doi.org/10.14421/manageria.2019.41-02
Sholeh, M. I., Efendi, N., & Junaris, I. (2023). Evaluasi dan Monitoring Manajemen Pembelajaran Pendidikan Islam dalam Upaya Peningkatan Kualitas Penddikan. Refresh: Manajemen Pendidikan Islam, 1(3).
Sholeh, M. ibnu sholeh. (2023). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Lembaga Pendidikan Islam Indonesia. IDEALITA: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(1). https://doi.org/10.62525/idealita.2023.v3.i1.91-116
Susanto, N. H., & Lestari, C. (2018). Problematika Pendidikan Islam di Indonesia: Eksplorasi Teori Motivasi Abraham Maslow dan David McClelland. Edukasia Islamika. https://doi.org/10.28918/jei.v3i2.1687
Susiyani, A. S. (2017). Manajemen Boarding School dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam di Muhammadiyah Boarding School (MBS) Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(2). https://doi.org/10.14421/jpm.2017.22-08
Published
2025-02-05