Fun Reading App Berbasis Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan
Abstract
Students with moderate mental-retardation tend to choose learning that is concrete and interesting, as well as learning to read. Learning that is not in accordance with these tendencies has an impact on early reading skills also reduces the level of concentration of students thereby weakening students' opportunities to remember. This research was conducted to produce Fun Reading App, that is an interactive multimedia-based. It is hoped that this product can improve students’ early reading skills with moderate mental-retardation. Product is produced through research and development procedures according to the ADDIE model. The validity testing involves three experts and for the product effectivity test involves 4 students. The research shows: 1) the validity test of the product is in the criteria of valid or usable; and 2) the product effectiveness test with the Gain test is on the N-Gain score with high criteria.
References
Ali, J. T., & Patombongi, A. (2016). Perancangan Game Edukasi Pembelajaran Membaca Berbasis Android. Simtek : Jurnal Sistem Informasi Dan Teknik Komputer, 1(1). https://doi.org/10.51876/simtek.v1i1.1
Amin, M. (1995). Ortopedagogik Anak Tunagrahita. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Amka, A. (2018). Media Pembelajaran Inklusi. Nizamia Learning Center.
Farida, R. (2005). Pelajaran Membaca di Sekolah Dasar. Bumi Aksara.
Huduni, A., Affandi, L. H., & Nisa, K. (2022). Analisis Kesulitan Siswa dalam Membaca Permulaan di Kelas 1 SD Negeri 3 Darek. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 394–398. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2.488
Jazim, J., Agustina, R., Farida, N., & Nurlaila, S. (2018). Layanan Bimbingan Belajar Bagi Anak Retardasi Mental di Kelas III SLB Catur Bina Bangsa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 7(3), 49–54. https://doi.org/10.15294/ijgc.v7i3.25434
Khaeroni, K. (2021). Metodologi Penelitian & Pengembangan (Pendekatan Praktis Disertai Contoh Pengembangan Model 4D dalam Bidang Pendidikan). Media Madani.
Lupiyanti, L., Fachrani N, A., & Juih, J. (2015). Buku Tematik Terpadu Kurikulum Pendidikan Khusus 2013 Hidup Bersih dan Sehat Tema 4. Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus dan Layanan Khusus Pendidikan Dasar.
Mariyani Hi Tamrin. (2022). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(3), 178–183. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4310453
Maulidiyah, F. N. (2020). Media Pembelajaran Multimedia Interaktif untuk Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan, 29(2), 93–100. https://doi.org/10.32585/jp.v29i2.647
Muammar. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar (Hilmiati (ed.)). Sanabil.
Nurlaelawati, P. (2014). Pengaruh Media Kartu Kata Fokus Warna dalam Meningkatkan Kemampuan Belajar Membaca Permulaan Anak Tunagrahita Ringan. UNIVERSITAS PENDIDIKAN INDONESIA.
Putri, G. V. H., AM, M. S., & Asim. (2018). Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan bagi Siswa Tunagrahita Sedang. Jurnal Ortopedagogia, 4(1), 48–51.
Sholihin, & Samsudin. (2022). Faktor-Faktor Penghambat Keterampilan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas II. Jurnal Pendidikan Bahasa, 12(1), 1–7.
Srimularahmah, A., & Buhari, S. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Anak Tunagrahita Ringan Pada. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 8(1), 1037–1045. https://doi.org/10.36312/jime.v8i12906
Sugiyono, S. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sultan. (2019). Membaca Kritis. Baskara Media. https://doi.org/10.31227/osf.io/psqrv
Sumantri, M., Sudana, D. N., & Yoni Adnyana P, I. B. E. (2017). Penerapan Media Gambar Dan Kartu Huruf untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan. International Journal of Elementary Education, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.23887/ijee.v1i1.11433
Suparlan, S. (2021). Keterampilan Membaca pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i1.1088
Wahyuni, N. (2015). Pengaruh Paparan Warna Hijau dan Kuning terhadap Memori Jangka Pendek Penyandang Tunagrahita Ringan di SMALB-C Dharma Asih Pontianak. Jurnal ProNers, 3(1). https://doi.org/10.26418/jpn.v3i1.11000
Widodo, A., Indraswati, D., & Royana, A. (2020). Analisis Penggunaan Media Gambar Berseri untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia di Sekolah Dasar. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 11(1), 1–21. https://doi.org/10.31942/mgs.v11i1.3457
Yosiani, N. (2014). Relasi Karakteristik Anak Tunagrahita dengan Pola Tata Ruang Belajar di Sekolah Luar Biasa. E-Journal Graduate Unpar, 1(2), 111–123. http://journal.unpar.ac.id/index.php/unpargraduate/article/view/1207
Zuchdi, D., & Budiasih. (1996). Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Dirjen Dikti dan Depdikbud.