SEJARAH SEBAGAI KAJIAN ILMU DAN SENI

  • Jaelani Jaelani Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
Keywords: History, Science, Art

Abstract

History as a comprehensive actualization of the past will be able to revive the spirit of struggle to defend shared values if it is written well, showing the scientific and beautiful sides at the same time. History is written as a story and still maintains the beauty of its language, even though it is assembled from sources that have gone through scientific processing. Therefore, this study discusses historicism as a study of science and art. The aim is to explain the characteristics of history as science and art and the differences between history as science and art. The results of the study show that the characteristics of history as a science are that it is empirical, has an object, has a theory, has generalizations, and has a method. Meanwhile, history as an art has characteristics, namely: history requires intuition, requires imagination, and requires language style. Furthermore, the difference between history as a science and art is that history as a science prioritizes a rational, empirical, and temporary nature. However, history can also use literary works as sources so that they can help with interpretation and imagination.

Author Biography

Jaelani Jaelani, Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas

Sejarah dan Kebudayaan Islam

References

Abdurahman, D. (2007). Metodologi Penelitian Sejarah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Afwan, B. (2023). Modul Perkuliahan Metode Penelitian Sejarah: Hakikat dan Konsep Metode Penelitian Sejarah. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah metro.

Daliman, A. (2012). Metode Penelitian Sejarah. Yogyakarta: Ombak.

Effendi, R. (2020). Geografi dan Ilmu Sejarah (Deskripsi Geohistori Untuk Ilmu Bantu Sejarah). Banjarmasin: Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin.

Garraghan, G. J. (1957). A Guide to Historical Method. New York: Fordham University Press.

Hasudungan, A. N. (2021). Pelurusan Sejarah Mengenai Indonesia Dijajah Belanda 350 Tahun Sebagai Materi Sejarah Kritis Kepada Peserta Didik Kelas XI SMAN 1 Rupat. Jurnal Widya Winayata: Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(3), 129-141.

Hatmono, P. D. (2021). Historiografi Buku Teks Sejarah Lokal Pada Pembelajaran Sejarah. Sabbhata Yatra, 2(1), 60-74.

Heryati. (2017). Pengantar Ilmu Sejarah. Palembang: Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Palembang.

Kuntowijoyo. (2001). Pengantar Ilmu sejarah, Cetakan keempat. Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya.

Kuntowijoyo. (2003). Metodologi Sejarah, Edisi kedua. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogyakarta.

Kuntowijoyo. (2008). Penjelasan Sejarah (Historical Explanation).Yogyakarta: Tiara Wacana.

Maksum, A. (2015). Interpretasi Sejarah Sebagai Peristiwa dan Masalah Pendidikan. At-Turats, 9(2), 3-16

Miftahuddin. (2020). Metodologi Penelitian Sejarah Lokal. Yogyakarta:UNY Press.

Minhaji, A. (2010). Sejarah Sosial dalam Studi Islam: Teori, Metodologi, dan Implementasi. Yogyakarta: Suka-Press.

M., D. M., & Wahyudhi, J. (2018). Ilmu Sejarah Sebuah Pengantar (Cetakan ke-2). Prenadamedia Group.

Nurdin, Noviana, Munar, & Taufiq. (2020). CD Interaktif Pengenalan Sejarah Kebudayaan Islam Pada Madrasah Ibtidaiyah. TTS 4.0 Jurnal Teknologi Terapan & Sains, 1(2), 129–141.

Padiatra, A. M. (2020). Ilmu Sejarah: Metode dan Praktik. Gresik: Penerbit JSI Press.

Pi’i. (2017). Pemaknaan Relief Candi Jago dan Alternatif Dalam Pembelajaran Sejarah. Sejarah Lokal: Tantangan Dan Masa Depan, 344–354.

Prayogi, A., Fasya, A. ’Aunillah, & Sari, N. H. M. (2022). Peran Sejarah Sebagi Ilmu Dalam Pembangunan Berkelanjutan. Prosiding SENKIM: Seminar Nasional Karya Ilmiah Multidisipliner, 2(1), 168–175.

Rochmiatun, E. (2013). Kedudukan Sejarah di Tengah Ilmu-Ilmu Lain. Tamaddun: Jurnal Kebudayaan dan Sastra Islam, 13(1), Article 1. https://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/tamaddun/article/view/147

Sjamsuddin, H. (2012). Metodologi Sejarah, edisi revisi. Yogyakarta: Ombak.

Storey, W. K. (2011). Menulis Sejarah: Panduan untuk Mahasiswa, terj. Abdillah Halim, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Published
2023-11-06