UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN HAPALAN KOSA KATA BAHASA ARAB MELALUI METODE MENYANYI PADA ANAK USIA DINI

  • Jamilah Zr Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Lanny Suryani Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Pebrina Hesty Sagala Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Yelvira Meiniza Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Hilda Zahra Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
Keywords: Teacher Efforts, Singing Methods, Early Childhood

Abstract

This journal aims to determine teachers' efforts to improve memorization of Arabic vocabulary through singing methods in early childhood. This research uses qualitative research with a literature review method, which means analyzing previous research journals. Early childhood education is essentially education that is organized to facilitate the child's overall growth and development and emphasizes the development of all aspects of the child's personality. Therefore, the teacher's efforts are to provide opportunities for children to develop their personality and potential to the maximum. The use of the singing method is the development of an information processing model so that children can more easily understand and digest Arabic vocabulary using the media that children hear. The singing method is a tool to stimulate children's thinking patterns or brain stimulation so that children can first hear what they are learning.

References

Ridwan, A.Fajar Awaluddin. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. jurnal Kependidikan.
Asraty, Poku. (2022). Upaya Meningkatkan Kosa Kata Anak Melalui Metode Bernyanyi Pada Kelompok B Tk Negeri Bakalinga. Damhil Education Journal.
Cut, Kurmala Sari. (2021). Cara Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Araba Nak Melalui Pemberian Lagu Islami Di Paud Keluarga Sejahtera Kelurahan Glugur Darat II Kota Medan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Agama Islam
Ansari, M. I. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi pada Pembelajaran Tajwid di Rumah Qur’an An-Nur Banjarmasin. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
Hanipudin, S., & Astuti, F. P. (2020). Implementasi Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di RA Baitussalam Wringinharjo Cilacap. Jurnal Edukasi AUD
Hayati, N., Fatimaningrum, A. S., Wulandari, R., & Muthmainnah. (2019). Kegiatan Menyanyi dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak.
Holimi, M., & Faizah, N. (2021). Pembelajaran Mufrodat dengan Metode Bernyanyi di Gubuk Baca Kalpataru Dusun Bendrong. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab.
Mashuri, M., & Dewi, M. (2017). Penerapan Metode Bernyanyi Dan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Daya Ingat Anak Dalam Pengenalan Huruf Hijaiyyah Di TPA Darul Falah Gampong Pineung. Jurnal mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam
Novi Mulyani. (2017). Pengembangan Seni Anak Usia Dini. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Published
2025-01-16
Section
Articles