HASAD PERSPEKTIF AL-QURTUBI DAN IBNU KATSIR
Studi Komparatif Q.S. An-Nisa’ Ayat 54
Abstract
Hasad is a feeling of displeasure towards someone who receives blessings from Allah. Therefore, hasad is a dangerous heart disease and must be avoided. The purpose of this study is to explain the similarities and differences of hasad according to Al-Qurtubi and Ibn Kathir. This study uses a qualitative method with primary data sources such as Tafsi>r al-Qur’a>n al-Azhi>m and Tafsi>r Al-Ja>mi’ Li> Ahka>m. While secondary data sources are in the form of books, journals, and theses related to hasad. The data collection technique used is the library research method. Furthermore, the data analysis used is the content analysis technique. The results of this study indicate that Al-Qurtubi in his interpretation methodology uses the source bi Al-Iqtiran, using the tahlili method with a bil ma'tsur pattern. Because most of the explanations made by Al-Qurtubi in interpreting the Qur'an are done by quoting from various narrations, both from friends and tabi'in. Meanwhile, Ibnu Katsir uses the ijmali method and the bi al-ra'yi style. The explanations made by Ibn Kathir in interpreting the Koran were not by quoting from various narrations; he only adhered to his own understanding; his conclusions were based on logic alone.
References
Afifah, N., Wibisono, M. Y., Chodijah, S. & Ismail, E. (2022). Kata Hasad Dalam Al-Qur’an Analisis Ayat Hasad Dengan Pendekatan Semantik. The 3rdConference on Islamic and Socio-Cultural Studies, 9, 171-179
Alfiah, N. (2020). Israiliyyat dalam tafsir Ath-Thabari dan Ibnu Katsir (Sikap Ath-Thabari dan Ibnu Katsir Terhadap Penyusupan Israiliyyat dlyuualam Tafsirnya. [Skripsi tidak diterbitkan]. Universitas Hidayatullah Jakarta.
Aunilla, R. (2010). Terapi Penyakit-Penyakit Hati. Surabaya: Khazanah Media Ilmu.
Baz, S. A. A. bin A. bin, dkk. (n.d.). Al-Fatawa Al- Syari’iyah Al-Masa’il Al-‘Asriyah Min Fatawa Ulama’ Al-Balad Al-Haram.
Fauzan, A. A. bin (2010). Aturan Islam Tentang Bergaul Dengan Sesama. (Mustolah Maufur, Terjemahan). Jakarta: Griya
Fauziyah, D. N. (2020). Hasad Dalam Perspektif Ulama (Tinjauan Tentang Hasad, Penyebab dan Penawarnya). Jurnal Pendidikan dan Keagamaan Islam Universitas Singaperbangsa Karawang, 1(1), 11-21.
Hajar, A. (2022). Urgensi Akal dalam Asbab Al-Nuzul QS. An-Nisa’ 54 dan 59. Taqaddumi, 2(1), 40-47.
Hajjaj, S. S. M. A. (2022). Yahya bin Syarf An Nawawi.
Hendri, J. (2021). “Ibnu Katsir (Telaah Tafsir Al-Qur’annul Azim Karya Ibnu Katsir). Jurnal Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkul, XIV(2), 242-251.
Al-Jauziyah, I. Q. (1998). Etika Kesucian : Wacana Pencucian, Jiwa Entitas Sikap Hidup Muslim. (A. A. Najieh, Terjemahan). Cet. I; Surabaya: Risalah Gusti.
Juita, D. R. (2019). Kebahagiaan Dalam Tafsir Al-Qur’an Al-Azhim Karya Ibnu Katsir (Analisis Tematik Tentang Teori Kebahagiaan). [Skripsi tidak diterbitkan]. Bengkulu: Universitas Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.
Kementrian Agama RI. (2017). Al-Qur’an dan Al-Karim dan Terjemahannya.
Al-Kholidi, A. A. F. (2012). Ta’rifu al-Darisin bi Manahijil Mufassirin. Damaskus: Darul al-Qalam.
Mahdi, A. & Mujahidin. (2014). Panduan Penelitian Praktis Untuk Menyusun Skripsi Tesis dan Disertasi. Bandung: CV. Alfabeta
Mahmud, M. A. H. (2006). Metodologi Tafsir: Kajian Komparatif Metode Para Ahli Tafisr. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Malik. (2018). Tafsir Ibnu Katsir: Metode dan bentuk penafsirannya Yogyakarta. El-Umdah: Jurnal Ilmu al-Quran dan Tafsir, 1(1), 74–86.
Naufal, M. S. (2021). Studi Pemikiran Imam Al-Qurtubi Terhadap Ayat-Ayat Al-ITSM [Skripsi tidak diterbitkan]. IAIN Ponorogo.
Nikmah, E. M. (2022). Keistimewaan dan Kenabian Maryam: Telaah argumentatif terhadap kenabian perempuan dalam Kitab Tafsir Al Jami’ li Ahkam Al Qur’an karya Al Qurthubi. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Nurfauzah, I. (2022). Makna Tul Al-Amal dalam Al-Qur’an (Analisis tafsir Al-Qurtubi dan Al-Misbah). [Skripsi tidak dietrbitkan]. Semarang: Universitas Negeri Walisongo Semarang.
Al-Qurtubi, A. A. M. bin A. bin A. B. bin F. al-A. K. (1384). Jami’ Li Ahkam al-Qur’an. Dar al-Kitab al-Misriyah.
Al-Qurtubi, A. A. M. bin A. al-Anshori. (2005). Al- Jami’ Li Ahkam Al-Qur’an (Jilid 1). Maktabah Al-Shafa.
Al-Qurtubi, S. I. (2009). Tafsir Al-Qurtubi. Jakarta: Pustaka Azzam.
Quthb, Y. (2001). Tafsir Fi Zhalil Qu’an. (As’ad Yasin dan Abdul Azizi Salim Basyarahil, Terjemahan). Jakarta: Gema Insani Press.
Rafi’i, M. (2019). Biografi Mufassir dan Kitab Tafsirnya. [Tesis tidak diterbitkan]. UIN Sunan Gunung Jati Bandung.
Rohman, A., Durachman, A. J. & Zulaiha, E. (2022). Menelisik Tafsi>r Al-Ja>mi’ Li> Ahka>m Al-Qur’a>n karya Al Qurtubi: Sumber, Corak dan Manhaj. Al-Kawakib, 3(2), 95-108
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif , dan R&D. Bandung : CV Alfabeta.
Taimiyah, S. I. Ibnu (2017). Mensucikan Jiwa dan Menjernihkan Hati Dengan Akhlak Yang Mulia. (M. Rasikh & M. Arif). Cet, XV; Jakarta Timur: Darul Sunnah Press.
Waemamu, S. (2021). Nilai-nilai Pendidikan Dalam Al-Qur’an (Studi Penafsiran Ibnu Katsir Pada Surah Al-Ankabut Ayat 16-25). [Skripsi tidak diterbitkan]. Jakarta: Universitas Muhammadiyah Jakarta.
Yasin, F. A. (2022). Terapi Rohani Pengobatan Penyakit Hati. Surabaya: Tenggerang.
Zuchdi, D. & Afifah, W. (2019). Analisis Konten Etnoggrafi & Grounded Theory dan Hermeneutika Dalam Penelitian. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Copyright (c) 2024 Jurnal SAMBAS (Studi Agama, Masyarakat, Budaya, Adat, Sejarah): Journal of Religious, Community, Culture, Custome, History Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.