UPAYA GURU FIQIH DALAM MENINGKATKAN PEMAHAN SISWA PADA MATERI WUDHU DENGAN APLIKASI WHATSAPP KELAS VII DI MTS. YASNAM SAMUSTIDA

  • Urai Sartika Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
Keywords: Teacher efforts, Improving student understanding, Ablution, Whatsapp Application.

Abstract

The purpose of this study is to find out and get information about: 1) How fiqh teachers' efforts to increase students' understanding of ablution materials using the whatsapp application. 2) What are the supporting and inhibiting factors in improving students' understanding of ablution material. This research uses a qualitative approach and a descriptive type of research. To obtain data related to the focus of the study, researchers conduct interviews, observations and documentation using interview guidelines, observation guidelines using cameras as a data collection tool. The technical data analysis used is a qualitative data analyst. In this study, researchers used three techniques, namely: Data collection analysis, data presentation, drawing conclusions. The data validity check techniques used are trianggulation and member check techniques.

References

Abdul, Sofyana. 2019. Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp Pada Kelas Karyawan. dalam Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika. Vol. 8, hlm. 81.
Adnan, Mujahidin. 2014. Panduan Penelitian Praktis Untuk Menyusun Skripsi, Tesis dan Disertasi. Bandung: Alfabeta.
Al-Asqalani Ibnu Hajar, Fathul Baari. 2007. terj. Amiruddin. Jakarta: Pustaka Azzam.
Madri, M., Putra, P., & Aslan, A. (2021). The Values Of Islamic Education In The Betawar Tradition Of The Sambas Melayu Society. At-Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1).
Aslan, A. (2019). IMPLEMENTASI METODE CERITA PADA MATA PELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM DI KABUPATEN SAMBAS (Studi Kasus Pada Madrasah Ibtidaiyah Swasta Darul Ulum Matang Danau Kecamatan Paloh). Cross-border, 2(1), 60-72.
Dewi, N. C., Aslan, A., & Suhardi, M. (2020). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Taman Kanak-Kanak. JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan), 4(2), 159-164.
Eliyah, E., Muttaqin, I., & Aslan, A. (2021). Pengaruh Ekspektasi Guru terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas VI Semester I di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al-Mu’awwanah Jombang. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 1-12.
Putra, P. (2021). The Strategy of Tadzkirah in Implementing Characters at MAN Insan Cendekia Sambas. EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 9(1), 1-17.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2002 Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 1997. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Departemen Agama R.I. 2009. Al- Qur’an dan Terjemahan. Bandung: Sygma Exmedia Arkanleema.
Meleong, Lexy. J. 1999. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : Remaja Risdakarya.
Mujib, Abdul. 2006. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Mujtahid, Bidayatul. 2006. Jilid 1 terj Abdul Rasyad Shiddiq. Jakarta: Pustaka Azzam.
Roestiyah. 1998. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Rosana. 2020. Upaya Guru Fiqih Dalam Meningkatkan Kemampuan Berwudhu Siswa Kelas 1 Melalui Metode Demonstrasi di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Nurul Iman Tahun Pelajaran.
Surat Edaran Mendikbud No 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (COVID- 19),” Pusdiklat Pegawai Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 24 Maret 2020, https://pusdiklat.kemdikbud.go.id/surat-edaran-mendikbud-no-4-tahun-2020-tentang-pelaksanaan-kebijakan-pendidikan-dalam-masa-darurat-penyebaran-corona-virus-diseasecovid-1-9
Tafsir, Ahmad. 1994. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Yusuf, Bilfaqih & Qomarudin. 2015. Esensi Pengembangan Pembelajaran During. Yogyakarta: deepublish.
Published
2022-09-26