Maharah dalam Koleksi Naskah Kuno
Abstract
This purpuse of this research to see the effectiveness of digital learning media used as a learning outcome for students of Arabic Language Education Study Program (PBA) UIN Imam Bonjol Padang. This research analyzes how digital media affects students' motivation to understand the learning of maharah in Arabic. The research method uses qualitative analysis, the data collection techniques used are questionnaires, classroom observations, and in-depth interviews with student of PBA Study Program (PRODI) students. Based on the data obtained, it was found that digital media plays an important role in the technological era in learning maharah. The results generated are very large as a result of learning maharah of PBA PRODI students at UIN Imam Bonjol Padang by using various digital media and must be in accordance with the learning context. It is concluded that the application of digital media for Arabic language learning, especially maharah learning, is very effective in arousing students' learning motivation in understanding and learning Arabic.
References
Ahmad Zubaidi, J. J. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Maharah Kalam Berbasis Media Sosial Menggunakan Aplikasi Instagram. Journal Of Arabic Studies, 128-134.
Amelia Putri Wulandari, A. A. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 30.
Annas, M. d. (2020). Pemanfaatan Vlog Sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Maharah Kalam bagi Mahasiswa IAIN Kudus. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 126-127.
Azis, T. N. (2019). Strategi Pembelajaran Era Digital. Annual Conference on Islamic Education and Social Sains, 308.
Budiarti, M. (n.d.). Pembelajaran Maharah Kalam Dengan Metode Quantum Learning dalam Rangka Menghadapi Era Desruptif 4.0 Dikalangan Milenial. Al-Muktamar As-Sanawi Al-Lughah Al-Arabiyyah(Musla), 45.
Fahmi, N. (2021). Analisis Kesalahan Kaidah dalam Berbicara Bahasa Arab di Masyarakat Indonesia. Juornal of Arabic Education, 12.
Fathoni, M. (2018). Pembelajaran Maharah Istima'. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 2012-213.
Fathoni, M. (2018). Pembelajaran Maharah Istima'. Jpurnal Komunikasi dan pendidikan islam, 200.
Fikri, M. U. (2022). Istikhdam Tatbiq Moodle Li Qiyas Kafa'at Al-Talabah Fi Al-Lughah Al- Arabiyyah. Arabia, 266.
Hamidah, M. (2020). Pembelajaran Maharah Istima' Dengan Memanfaatkan Media Youtube. Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, 148.
Ine Inayah, A. W. (2023). Implementasi Metode Deskripsi Gambar Melalui Media Banner Bergambar dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab, 136.
Irwan, L. W. (2019). Efektifitas penggunaan kahoot! untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 95-104.
Kuswoyo. (2017). KONSEP DASAR PEMBELAJARAN MAHĀRAH AL-KALAM. An-Nuha, 2.
Makruf. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Kabupaten Sukoharjo. Arabi: Journal Of Arabic Studies, 79-80.
Mubarak, W. I. (2020). Penggunaan Vlog Dalam Pembelajaran Maharah Kalam. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan KebahasaAraban, 109-126.
Muhammad Hasan, m. d. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Grup.
Muhammad Hasan, M. D. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.
Muna, W. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Teras.
Mustofa, S. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: UIN Maliki Press.
Nurcholis, A. (2019). Karakteristik dan Fungsi Qira'ah Dalam Era Literasi Digital. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 131.
Rofiatul Azizah, S. (2022). Permainan Teka Teki Silang dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Maharah Kitabah. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 119.
Rosy, C. d. (2020). Keefektifan penggunaan media pembelajaran berbasis game edukasi quizizz terhadap hasil belajar teknologi perkantoran siswa kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 261-272.
Syaifudin. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Maharah Al Kitabah Melalui Permainan Bahasa. Jurnal Keguruan dan Pendidikan Islam, 69.
Syamsuddin., A. (2016). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab Konsep dan implementasinya. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Taubah, M. (2020). Aplikasi Tik Tok sebagai Media Pembelajaran Maharah Kalam. Mu'allim Jurnal Pendidikan Islam, 62.
Tella, B. O. (2020). The perspective of undergraduate students on information needs and seeking behavior through YouTube. Journal of Electronic Resources Librarianship, 94-109.
Zainuri, I. W. (2023). Pendampingan Pembelajaran Maharah Qira'ah Menggunakan Media Visual. Journal of Research & Community Service, 98-99.
Zulhannan. (2015). Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif. Jakarta: Rajawali Press.