Implementasi Kegiatan Ekstrakurikuler Kaligrafi dalam Mengembangkan Kreativitas Peserta Didik di SDIT Yayasan Wakaf Al-Kaffah Binjai

  • Neliwati Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Nur Hidayah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Nadya Arifah Malasari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Juan Adji Rizki Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
Keywords: Creativity, Students, Calligraphy Extracurricular

Abstract

The aim of this research is to understand the phenomena experienced by research subjects, for example behavior, perceptions, motivation, actions, etc., holistically, and by means of descriptions in the form of words and language, in a special natural and natural context. by utilizing various natural methods. This research method uses qualitative methods with descriptive research type. Data collection techniques, interview techniques, observation, and document review. The subjects of this research are teachers who handle the calligraphy extracurricular program at the Al-Kaffah Binjai Waqf Foundation. The results of this research show that teachers can develop students' creativity through calligraphy extracurricular activities at the Al-Kaffah Binjai Waqf Foundation using various strategies.

References

A.R, D. S. (2000). Seni Kaligrafi Islam. Remaja Rosdakarya.
Afifi, F. S. (2002). Cara Mengajar Kaligrafi: Pedoman Guru. Darul Ulum Press.
Akbar, A. (1995). Kaidah Menulis dan Karya-karya Master Kaligrafi Islam. Pustaka Firdaus.
Asrori, M. A. & M. (2009). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Bumi Aksara.
Aziz, M., AshShiddiqi, M. H., & Mahariah. (2020). Ekstrakurikuler PAI (Pendidikan Agama Islam): Dari Membaca Alquran sampai Menulis Kaligrafi.
Cahyani, D. D., Sa’dullah, A., & Setiawan, E. (2021). Kegiatan Ekstrakurikuler Kaligrafi Untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa Dalam Menulis Ayat Al-Qur’an (Studi Kasus Di Lbe Al-Rifa’Ie). VICRATINA : Jurnal Pendidikan, 19–28.
Lexy J, M. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Martini, J. (2013). Orientasi Baru Dalam Psikologi Pendidikan. Ghalia Indonesia.
Muhammad, A. M. dan A. (2009). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Bumi Aksara.
Mulyono. (2012). Strategi Pembelajaran Menuju Efektivitas Pembelajaran di Abad Global. UIN Maliki Press.
Nurmalia, L., & Darmiyanti, N. A. (2021). Menumbuh kembangkan potensi melalui ekstrakurikuler kaligrafi bagi siswa sd. 04, 166–173.
Oktavera, H., Abdullah, A. W., Misbahuddin, & Al-Qarni, W. (2021). Pelatihan Seni Kaligrafi Dalam Meningkatkan Kreativitas Menulis Bahasa Arab Santri Pondok Pesantren Di Kota Manado. Jurnal Pengabdian Tarbiyah, Religius, Inovatif, Edukatif Dan Humanis, 3(2), 11–18.
Syaharuddin. (2001). Kaligrafi Al-Qur’an dan Metodologi Pengajarannya. Tsabit Kaligrafi Plus.
Zuhairini. (1983). Metodik Khusus Pendidikan Agama. Usaha Nasional.
Zulkarnain, Z., Walidin, W., & Misbah, T. L. (2023). Pengembangan Bakat Siswa melalui Kegiatan Belajar Kaligrafi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PAI di Pondok Pesantren Raudhatul Jannah Kota Subulussalam. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 615.
Published
2023-12-31
Section
Articles