APLIKASI PENERAPAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN DIFERENSIASI PADA PELAJARAN IPA KELAS VII SMP VICTORY PLUS
Abstract
The purpose of this study is the Application of Differentiation Learning Approach in Science Lessons Class VII SMP Victory Plus. This research method is a type of literature research; That is, the information materials used come from library sources in the form of books, encyclopedias, magazines, journals, newspapers, journals, and others. This form of research is qualitative with descriptive and critical analysis. Therefore, the author can describe comprehensively how the Application of the Differentiation Learning Approach to Science Lessons. In this study, the author optimally used two data sources related to this study, namely. Primary data sources and secondary data sources. The results of this study The application of a differentiation learning approach in grade VII science lessons of SMP Victory Plus succeeded in restoring students' enthusiasm and interest in learning, especially on the topic of substances and their changes. This can be seen from the analysis of theories that are in accordance with previous research by relating indicators that are in accordance with the results of previous research.
References
Bustami, N. H., & Kurniasih, M. D. (2022). Analisis Pendekatan Iceberg melalui Video Pembelajaran untuk Mendukung Kemampuan Numerasi. Jurnal Basicedu, 6(4), 6175–6181.
Cahyanovianty, A. D., & Wahidin, W. (2021). Analisis kemampan numerasi peserta didik kelas viii dalam menyelesaikan soal asesmen kompetensi minimum (AKM). Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1439–1448.
Fairuzabadi, A., Prihandono, T., & Putra, P. D. A. (2017). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing dengan video berbasis kontekstual dalam pembelajaran IPA pada materi suhu dan pengukurannya di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(1), 103–109.
Ferlianti, S., Mu’iz, M. S., & Chandra, D. T. (2022). Penerapan pembelajaran diferensiasi dengan metode blended learning’s station rotation untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi tekanan hidrostatis. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(03), 266–272.
Gunawan, G., Sahidu, H., Harjono, A., & Suranti, N. M. Y. (2017). The effect of project based learning with virtual media assistance on student’s creativity in physics. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 36(2), 167–179.
Hadi, S. (1987). Metode research. Yogyakarta: Andi Offset.
Harni, H. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Cahaya dan Sifat-Sifatnya di SD Negeri 2 Uebone. Jurnal Paedagogy, 8(2), 181–189.
Irianto, S., & Al-Amin, A.-A. (2020). Analisis Kesantunan Berbahasa (Language Etiquette) Mahasiswa Teknik Mesin Polines Dalam Berkomunikasi Tertulis Dengan Dosen. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(2), 266–269.
Irianto, S., & Al-Amin, A.-A. (2023). Analisis pengaruh Aplikasi Tiktok Terhadap Peningkatan Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Siswa. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 2916–2923.
Khoury, J. D., Solary, E., Abla, O., Akkari, Y., Alaggio, R., Apperley, J. F., Bejar, R., Berti, E., Busque, L., Chan, J. K. C., & others. (2022). The 5th edition of the World Health Organization classification of haematolymphoid tumours: myeloid and histiocytic/dendritic neoplasms. Leukemia, 36(7), 1703–1719.
Kusuma, O. D., & Luthfah, S. (2020). Memenuhi Kebutuhan Belajar Murid melalui Pembelajaran Berdifeerensiasi. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Liliawati, W., Setiawan, A., Rahmah, S., & Dalila, A. A. (2022). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Diferensiasi dalam Model Inkuiri terhadap Kemampuan Numerasi Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2).
Maghfiroh, F. L., Amin, S. M., Ibrahim, M., & Hartatik, S. (2021). Keefektifan pendekatan pendidikan matematika realistik Indonesia terhadap kemampuan literasi numerasi siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3342–3351.
Nuayi, A. W. da, & Very, V. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Guided Inquiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Pengetahuan Kognitif Siswa. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 1(2).
Putra, R. A. M. (2021). Underground Support System Determination: A Literature Review. Undergr. Support Syst. Determ. A Lit. Rev, 83, 14.
Sari, N., & Ratu, T. (2021). Pengembangan Media Komik Bermuatan IPA Berbasis Model Inkuiri Terbimbing dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6185–6195.
Suja, V. C., Rodr\’\iguez-Hakim, M., Tajuelo, J., & Fuller, G. G. (2020). Single bubble and drop techniques for characterizing foams and emulsions. Advances in Colloid and Interface Science, 286, 102295.
Sukendra, I. K., Sudiarta, P. I. G. P., Suparta, I. N., & others. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Pemecahan Masalah Berorientasi Masalah Matematika Terbuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA N 7 Denpasar Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 3(1).
Sumarni, W., & Kadarwati, S. (2020). Ethno-stem project-based learning: Its impact to critical and creative thinking skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(1), 11–21.
Tomlinson, C. A. (2000). Differentiation of Instruction in the Elementary Grades. ERIC Digest.
Violadini, R., & Mustika, D. (2021). Pengembangan e-modul berbasis metode inkuiri pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1210–1222.
Wahyuni, A. S. (2022). Literature review: pendekatan berdiferensiasi dalam pembelajaran ipa. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(2), 118–126.
Winata, G. I., Madotto, A., Lin, Z., Liu, R., Yosinski, J., & Fung, P. (2021). Language models are few-shot multilingual learners. ArXiv Preprint ArXiv:2109.07684.
Copyright (c) 2024 I Gusti Ayu Agung Esa Citrawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.