ALIRAN PERENIALISME DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
This article was written with the aim of analyzing and interpreting the concept of perennial, the history of development and perennial figures and their implementation in Islamic education. The research method in this article is a qualitative research method. The type is library research, and the data analysis is descriptive analysis. The result is the concept of perennial implied a message about the existence of immortality in values and norms. Perennialism is not a new school in philosophy. Perennialism in education is motivated by the philosophical thoughts of Plato, Aristotle, Thomas Aquinas in his day. As for the figures of perennials, namely Frithjof Schuon and Seyyed Hossein Nasr, the two figures above are characters who tend to be perennial. The implementation in the world of Islamic education can be found in the goals of Islamic education, the role of educators and students, Islamic education curriculum, methods and evaluation of learning
References
Arifin, Zaenal. 2020. “Metodologi Penelitian Pendidikan.” Jurnal Al-Hikmah 1(1).
Asmadewi. 2021. “Relevansi Filsafat Perenialisme Bagi Pendidikan Islam Kontemporer.” An-Nur : Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman 7(1): 32–43.
Assegaf, Abd Rachman. 2011. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Barnadib, Imam. 1982. Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: FIP IKIP.
Basri, Hasan. 2009. Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Charles B Schmith, dkk. 1996. Perenialisme Melacak Jejak Flsafat Abadi. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya.
Habsari, Novi Triana. 2013. “Implementasi Filsafat Perenialisme Dalam Pembelajaran Sejarah.” AGASTYA: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya 3(01).
Hamid, Abdul. 2017. “Guru Profesional.” Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan 17(2): 274–85.
Jannah, Raudlatul. 2017. “Upaya Meningkatkan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School 1(1): 47–58.
Kaelan. 2010. Metode Penelitian Agama Kualitatif Interdisipliner. Yogyakarta, Indonesia: Paradigma.
Kuswanjono, Arqom. 2006. Ketuhanan Dalam Telaah Filsafat Perenial Perenial : Refleksi Pluralisme Agama Di Indonesia. Yogyakarta: Badan Penerbit Filsafat UGM.
Kuswonjono, Arqom. 2006. Ketuhanan Dalam Telaah Filsafat Perenial Refleksi Pluralisme Agama Di Indonesia. Yogyakarta: BPFU.
Mu’ammar, M Arfan. 2014. “Perenialisme Pendidikan (Analisis Konsep Filsafat Perenial Dan Aplikasinya Dalam Pendidikan Islam).” Nur El-Islam 1(2): 15–28.
Muttaqin, Ali. 2016. “Implikasi Aliran Filsafat Pendidikan Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam.” DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman 1(1): 67–92.
Nasir, Muhammad. 2010. “Konsep Penilaian Hasil Belajar Perenialisme Dan Implementasinya Di Madrasah.” Dinamika Ilmu: Jurnal Pendidikan 10(2).
Nasution. 1988. Metode Penulisan Naturalistik Kualitatif. Bandung, Indonesia: Tarsito.
Nuryamin. 2019. “Implementasi Filsafat Perenial Dalam Pembelajaran.” Aqidah-Ta: Jurnal Ilmu Aqidah 5(1): 49–61.
Presiden RI. 2005. “Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tetang Guru Dan Dosen.” (March): 25–27.
Raharjo, Sabar Budi. 2010. “Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia.” Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 16(3): 229–38.
Roqib, Moh. 2009. Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: LKiS Yogyakarta.
Sadulloh, Uyoh. 2009. Pengantar Filsafat Pendidikan. Bandung, Indonesia: Alfabeta.
Saidah., A. 2020. “Pemikiran Essensialisme, Perenialisme, Dan Pragmatisme Dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Jurnal Al-Asas 5(2): 16–28.
Saragih, Hisarma et al. 2021. Filsafat Pendidikan. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Siregar, Raja Lottung. 2016. “Teori Belajar Perenialisme.” Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan 13(2): 172–83.
Sufirmansyah, Sufirmansyah. 2018. “Reaktualisasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Integratif (Telaah Kritis Komparatif Di Pesantren, Sekolah, Dan Madrasah).” Realita: Jurnal Penelitian dan Kebudayaan Islam 16(2).
Sutiyah, S. 2018. “Relevansi Filsafat Pendidikan Perenialisme Dengan Kurikulum Pendidikan Agama Islam.”
Suyono, Yusuf. 2016. “Gap Antara Das Sollen Dan Das Sein Ilmu-Ilmu Keagamaan Islam: Perspektif Filsafat Ilmu.” Jurnal Theologia 27(1): 103–26.
Syafe’i, Imam. 2015. “Tujuan Pendidikan Islam.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 6(2): 151–66.
Widiyanto, Asfa. 2016. “The Reception of Seyyed Hossein Nasr’s Ideas within the Indonesian Intellectual Landscape.” Studia Islamika 23(2): 193–236.
Yasyakur, Moch, Kholid Sirojuddin, Wartono Wartono, and Arijulmanan Arijulmanan. 2021. “Perenialisme Dalam Pendidikan Islam.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 10(01): 321.
Zuhairini. 2009. Filsafat Pendidikan Islam. 5th ed. Jakarta: Bumi Aksara.
Copyright (c) 2021 Eko Nursalim, Khojir Khojir

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






