HUMANISTIC LEARNING THEORY IN ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION WITH A COOPERATIVE LEARNING APPROACH

  • Irmayanti Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Haudl Ketapang
Keywords: Humanistic Learning Theory, Islamic Religious Education, Cooperative Learning

Abstract

The purpose of this study is to describe and analyze the Islamic religious education learning with humanistic learning theory with a cooperative learning approach in schools. Learning with humanistic theory aims to foster students' social attitudes and cooperation. The research method used is qualitative with the type of literature. The data sources in the study were taken from journal references, relevant books. The results of this study indicate that the concept of humanistic theory with a cooperative learning approach in Islamic Education learning has significant implications for aspects of student behavior in developing social aspects, cooperation, avoiding bad competition, caring for each other in providing learning assistance at school.

References

Afifah, N. (2008). Pendekatan Humanistik Dalam Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran Fiqih.
Fakhruddin. (2016). Konsep Humanistik Ditinjau Dari Perspektif Pendidikan Islam Fakhruddin. Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, 1(2).
Fiteriani, I., & Suarni. (2016). Model Pembelajaran Kooperatif dan Implikasinya pada Pemahaman Belajar SAINS di SD/MI (Studi PTK di Kelas III MIN 3 WatesLiwa Lampung Barat). Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, Volume 3(2), 22. Retrieved from http://www.ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/article/download/1191/2169
Jumarudin, Gafur, A., & Siti Partini Suardiman. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Humanis di Sekolah Dasar Developing A Humanist-Religious Learning Model. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(3), 114–129.
Moh. Umar. (2018). Pendekatan Humanistik Dalam Proses Pembelajaran Program Pendidikan Kesetaraan Paket C ( Studi Kasus PKBM Setia Mandiri Kabupaten Malang ). Jurnal Pendidikan Nonformal, 13(2), 70–77.
Pudjiastuti, S. R. (2020). Sosial Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Group Investigation Di Kelas Iv Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 03(01), 1–5.
Putra, P. (2017a). Hubungan Metode Bermain, Cerita, Dan Menyanyi (Bcm) Dengan Prestasi Belajar Siswa Sd Menurut Persepsi Mahasiswa Uin Maulana Malik Ibrahim Malang. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 4(2), 147–161.
Putra, P. (2017b). Penerapan Pendekatan Inkuiri Pada Mata Pelajaran IPA untuk Mengembangkan Karakter Siswa di SDN 01 Kota Bangun. Muallimuna, 3(1), 28–47.
Qodir, A. (2017). Teori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pedagogik, 04(02), 193–194. Retrieved from www.ejournal.unuja.ac.id
Rofiq, M. N. (2010). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Falasifa, 1(1), 1–14.
Said, A., Nurman, A., & Mustami, M. K. (2018). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Humanistik Dengan Pendekatan Active Learning di MTSN 1 Bombana. Jurnal Diskursus Islam, 6(3), 401–417. https://doi.org/10.24252/jdi.v6i3.6543
Sanusi, U. (2013). Pembelajaran Dengan Pendekatan Humanistik (Penelitian pada MTs Negeri Model Cigugur Kuningan). Jurnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim, 11(2), 123–142. Retrieved from www.PendidikanNetwork.co.
Solichin, M. M. (2018). Teori Belajar Humanistik dan Aplikasinya Dalam Pendidikan Agama Islam: Telaah Materi Dan Metode Pembelajaran. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.19105/islamuna.v5i1.1856
Sumantri, B. A., & Ahmad, N. (2019). Teori Belajar Humanistik dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Fondatia, 3(2), 1–18. https://doi.org/10.36088/fondatia.v3i2.216
Suprihatin, S. (2017). Pendekatan Humanistik Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 3(1), 82. https://doi.org/10.24014/potensia.v3i1.3477
Suyadi, S. (2014). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Smk Negeri 1 Lais Kecamatan Lais Kabupaten Musi Banyuasin. Conciencia, 14(1), 25–47. https://doi.org/10.19109/conciencia.v14i1.87
Wibisono, S., Gusniarti, U., & Nurtjahjo, F. E. (2016). Pembelajaran Kooperatif Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi, Empati Dan Perilaku Bekerjasama. SCHEMA Journal of Psychological Research, 3(1), 46–57.
Published
2021-11-09
Section
Articles