DESAIN PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK MELALUI PENANAMAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN AHLUSSUNNAH WALJAMA’AH DI PONDOK PESANTREN DARUL ULUM

  • Anwar Anwar Institut Agama Islam Negeri Pontianak
  • Wahab Wahab Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Keywords: Faith and moral, Islamic boarding school, ahlussunnah waljama’ah

Abstract

Faith and moral education is one of the subjects included in the Madrasah curriculum, which in learning the subject explains the values ​​of faith and morals which are fundamental for students so that they can apply it in everyday life. While the values ​​of ahlussunnah waljama’ah  are very important to instill in students so that the mindsets possessed by students can be diverse and far from extremism and radicalism. This study analyzes how the Darul Ulum Islamic boarding school instills the values ​​of the ahlussunnah waljamaah faith through the learning of faith and moral education and other religious activities. This research includes field research conducted by observation and interviews. The results of this study include: First, the inculcation of the values ​​of the ahlussunnah wal jamaah creed is based on four concepts, namely: moderate ​​(tawasuth), fair ​​('adlun), balanced ​​(tawazun), and tolerance ​​(tasamuh). Second, instilling the values ​​of faith through religious activities aims to preserve religious activities based on ahlussunnah waljama’ah of Nahdlatul Ulama.

References

Abdul Majid. (2004). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi: Konsep Dan Implementasi Kurikulum 2004. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Angraini, W. D. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IIS SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(8).

Habibullah, N. (2020). Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Persoalan Karakteristik Peserta Didik. At-Ta'lim: Kajian Pendidikan Agama Islam, 2(1), 47-59.

Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin, F. (2018). Peran Pondok Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 461-472.

Ibniyanto. (2017). Tesis. Impelementasi Pembelajaran Aswaja dalam Pembentukan Prilaku Sosial dan Keagamaan Peserta didik (studi multi kasus di SMA NU Sumenep dan SMA Pesantren Al-In’am Gapura Sumenep). UIN Sunan Ampel Surabaya.

Miftah, M. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95-105.

Misrawi, Zuhairi. (2010). Hadratussyaikh Hasyim Asya’ri: Moderasi, Keumatan, dan Kebangsaan. Jakarta: Kompas.

Mufid, A. S. I. (2013). Paham Ahlu Sunnah Wal Jama’ah dan Tantangan Kontemporer dalam Pemikiran dan Gerakan Islam di Indonesia. Harmoni, 12(3), 8-18.

Muhaimin dan Suti’ah (2002). Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhaimin dkk. (1996). Strategi Belajar Mengajar: Penerapannya dalam Pembelajaran Pendidikan Agama. Surabaya: CV Citra Media.

Muhibbin, Achmad Zuhri. (2010). Pemikiran KH. M. Hasyim Asy’ari tentang Ahlu Sunnah Wal-Jama’ah. Surabaya: Khalista.

Muttaqim, Adam. (2019). Tesis. “Internalisasi Nilai-nilai Aswaja dalam Menangkal Radikalisme (Studi Multi Kasus di MA Darul Falah Sumbel gembol Tulungagung dan MA Aswaja Ngunut Tulungagung)”. IAIN Tulungagung.

Sari, Adelina Pohan. (2016). Tesis. Internalisasi Nilai-Nilai Religius dan Kedisiplinan Mahasantri Melalui Program Keagamaan di Lembaga Ma’had Sunan Ampel Al-Aly Maulana Malik Ibrahim Malang, Tesis UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Suhendi, H. (2017). Fiqh Muamalah (1st ed.). Rajawali Pers.

Suryapermana, N., & Subekhan, M. (2020). MANAJEMEN PENGEMBANGAN KURIKULUM PONDOK PESANTREN DALAM MENANGKAL RADIKALISME: Media Edukasi Indonesia.

Wahyudin, D. (2017). Pendidikan Aswaja sebagai upaya menangkal radikalisme. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 291-314.

Published
2022-12-22