Sustainable Pesantren: Institutional Reform In Islamic Education
Abstract
This study examines the approach of institutional transformation in Islamic education inside pesantren, with the aim of establishing a sustainable educational institution. The work is guided by a single problem formulation: How may pesantren attain sustainability through institutional change in Islamic education? This study employs a qualitative research methodology with a literature review framework. This study employs a content analysis methodology for its analysis. The dataset utilised in this investigation comprises scholarly journal articles and conference proceedings. The acquisition of all literary works is accomplished by conducting a search on Google Scholar using specific keywords: “Pembaharuan, Pesantren, Pendidikan Islam”. This study demonstrates the long-term viability of institutional transformation in Islamic education within pesantren through many approaches: 11) Diversification in pesantren leadership; 2) Diversification of educational institutions; 3) Integration of the Classical education curriculum with religious education with science; 4) Technology-based education; 5) Responsive to the times; and 6) Restructuring of educational institutions. This study enhances comprehension of the methodology employed by pesantren in rejuvenation, ensuring their continued relevance to contemporary demands while upholding their historic principles.
References
Aini, E. Z. (2021). Manajemen Pondok Pesantren dalam Pengembangan Mutu Pendidikan Islam di Pondok Pesantren Pangeran Diponegoro Sleman. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4750–4756.
Aldeia, A. S., Izazy, N. Q., Aflahah, S., & Libriyanti, Y. (2023). Modernisasi Manajemen Pesantren Menyongsong Era Society 5.0. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 21(1), 17–30.
Amin, H. (2016). Pembaharuan Sistem Pendidikan Islam di Pesantren. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 31–46.
Anwar, A. S., Mardisentosa, B., & Williams, A. (2021). The Role of Technology in Education. IAIC Transactions on Sustainable Digital Innovation (ITSDI), 3(1), 36–40.
Baidlawi, M. (2006). Modernisasi Pendidikan Islam (Telaah atas Pembaharuan Pendidikan di Pesantren). Tadrîs, 1(2), 154–167.
Basyit, A. (2017). Pembaharuan Model Pesantren: Respon Terhadap Modernitas. Kordinat, XVI(2), 293–324.
Fauzi, M. (2019). Energi Terbarukan di Pesantren: Studi Kasus Pesantren Daarul Uluum. Jurnal Pendidikan Islam.
Hafidhoh, N. (2016). Pendidikan Islam di Pesantren antara Tradisi dan Tuntutan Perubahan. Muaddib, 06(01), 88–106.
Hasan, M. (2015). Inovasi dan Modernisasi Pendidikan Pondok Pesantren. KARSA: Jurnal Sosial dan Budaya Keislaman, 23(2), 295–305. https://doi.org/10.19105/karsa.v2312.728
Hasanah, D. U., Alfi, A., & Kurniasih, D. (2021). Kebijakan Pendidikan di Pondok Pesantren Al Muayyad Surakarta Selama Pandemi Covid-19. Al-Ilmi: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 60–74.
Hasibuan, H. R., Lubis, Y. I., & Dalimunthe, S. S. (2023). Pembaharuan Pendidikan Islam (Pesantren, Madrasah, & Sekolah “Elit” Islam). Journal on Education, 05(04), 17087–17096.
Irawan, R., Wijaya, D., Prana, I., & Dewi, I. K. (2021). Pelatihan Internet Sebagai Media Informasi dan Komunikasi Untuk Santri Pada Pondok Pesantren Daarul Hasanah Bogor. Abditeknika: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 113–119.
Irfindari, A. A., Jannah, A. A. Al, & Abwi, Z. R. (2021). Perspektif Muhammad Abduh dalam Pembaharuan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Indonesia (Japendi), 2(8), 1306–1312.
Istiqlaliyani, F. (2022). Ulama Perempuan di Pesantren: Studi Tentang Kepemimpinan Nyai Hj. Masriyah Amva. Jurnal Educatio, 8(1), 104–109. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1670
Ismail, A. (2018). Pertanian Organik di Pesantren. Al-Mawardi.
Kamal, F. (2018). Isu-Isu Kontemporer dalam Konstruksi Pembaharuan Pesantren. Jurnal Paramurobi, 1(1), 1–13.
Ma’rifatunnisa’, W., Rusydi, M. I., & Salik, M. (2022). Pembaharuan Pendidikan Islam Harun Nasution dan Relevansinya dengan Konsep Pendidikan Islam di Era Society 5.0. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 8(1), 18–38.
Marsudi, Arief, U., & Zahrok, S. (2011). Pengembangan Manajemen Koperasi di Pondok Pesantren Perguruan Islam Salafiah Kabupaten Blitar. jsh: Jurnal Sosial Humaniora, 4(2), 164–176.
Masnu’ah, S., Idi, A., & Wigati, I. (2023). Strategi Program Vocational Skill untuk Mengembangkan Kewirausahaan Santri. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 207–219.
Mowaviq, M. I., Purwanto, S., Junaidi, A., & Ridwan, W. (2019). Pelatihan Pembuatan Jam Digital dan Lampu Hias LED dengan Arduino di Pesantren Daarussalaam. Terang : Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Menerangi Negeri, 1(2), 155–162.
Munadirin, A., Sariyekti, E., & Nashihin, H. (2022). At Turots : Jurnal Pendidikan Islam Pola Modernisasi Pendidikan Islam Di Pondok Pesantren Mamba ’ ul. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 23–36.
Musyrifin, Z. (2016). Pemikiran Nurcholis Madjis tentang Pembaharuan Pendidikan Islam. Jurnal Madaniyah, 2(Agustus), 315–326.
Nihwan, M., & Munir, S. (2019). Modernisasi Pendidikan Pesantren dalam Dinamika Wacana Pembaharuan Pendidikan Islam. JPIK, 2(2), 475-495 Namun.
Putri, M., & Rivauzi, A. (2022). Pembaharuan Lembaga Pendidikan Islam di Pondok Pesantren. An-Nuha: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 133–141.
Rahman, A. (2016). Reformasi dan Arah Pembaharuan Pendidikan Islam. Literasi, VII(2), 75–88.
Reza, M., & Ruliansyah. (2022). Sistem Informasi Arsip Surat Masuk dan Surat Keluar Pondok Pesantren. Jurnal Fasilkom, XII(II), 85–91.
Rifai, A. S. (2017). Pembaharuan Pendidikan Pesantren dalam Menghadapi Tantangan dan Hambatan di Masa Modern. Jurnal Inspirasi, 1(1), 21–38.
Syamsuddin, A. (2020). Ekonomi Berbasis Pesantren: Teori dan Praktik. Lentera Hati.
Sulaeman, A. (2021). Filantropi Islam dalam Upaya Pembentukan Karakter dengan Sistem Pendidikan Terpadu. Alhamra: Jurnal Studi Islam, 2(2), 123–133.
Supriyati, & Bahri, R. S. (2020). Model Perancangan Sistem Informasi Akuntansi Laporan Keuangan Pondok Pesantren Berbasis SAK ETAP. @is The Best: Accounting Information Systems and Information Technology Business Enterprise, 04(2019), 1–2. https://doi.org/10.34010/aisthebest.v4i02.2749
Surip. (2022). Analisis Kurikulum Pondok Pesantren Mu’adalah sebagai Pembaharuan Lembaga Pendidikan Islam. TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 218–226.
Sutedi, A., Septiana, Y., & Halim, R. A. (2021). Perancangan Sistem Informasi Akademik Santri Berbasis Web di Pondok Pesantren. Jurnal Algoritma, 19(1), 151–161.
Syafe’i, I. (2017). Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(I), 61–82.
Ulya, A., Artwodini, F., & Muklason, A. (2021). Identifikasi Faktor Resistansi Guru Terhadap Teknologi Sebagai Pendukung Pembelajaran di Pondok Pesantren Salaf. Jurnal Nasional Teknologi dan Sistem Informasi, 07(01), 18–26.
UNESCO. (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. UNESCO Publishing.
Zainuddin, A. (2021). Tantangan dan Peluang Pesantren Berkelanjutan. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan.
Copyright (c) 2024 Mainuddin, Ishomuddin, Faridi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.