Peran Dakwah Melalui Konten K-Pop Pada Generasi Z

  • Noviana Aini Universitas Kiai Abdullah Faqih, Indonesia
Keywords: Da'wah, K-Pop Content, Gen Z

Abstract

Generation z is a generation that is familiar with technology and popular culture, including k-pop. This is an opportunity for da'wah to reach this generation in preserving Islamic values in a creative and interesting way. One of them is using k-pop content. The role of da'wah has an important role in the spread of Islam Rahmatan lil'Alamin, especially for young people of generation Z. The spread of da'wah on social media by utilizing k-pop content is quite interesting to study. The formulation of the problem is: (1) what is the role of k-pop da'wah content in generation Z. (2) how does generation Z respond after seeing k-pop da'wah content posts. The type of research used in this study is descriptive qualitative research with a netnography approach. The analysis used in analyzing the problems in this study is thematic analysis and content analysis to find out virtual interactions with some followers of generation Z or even other account users (no followers) and how generation Z responds after seeing k-pop da'wah content posts. The results of this study show that da'wah through k-pop content is not only carried out conventionally but can be done through various media. This shows that da'wah through k-pop content is effective in attracting the attention of generation Z in a way that is easy to understand and remember. So that some followers or other account users can strengthen their beliefs, form a good character, and live a life in accordance with the guidance of Islam spread through k-pop content.

References

Anshori, M. d. (2021). Analisis Makna Pesan Motivasi Dalam Lirik Lagu KPOP BTS Answer: Love Myself. Retrieved from KAGANGA KOMUNIKA #: https://doi.org/10.36761/kagangakomunika.v3i1.1061
Apa itu Kpop?, https://www.bernas.id/2021/09/7989/81809-apa-itu-kpop/, diakses pada 09 desember 2023.
Arti K-Pop, Sejarah, dan Karakteristiknya dalam Korean Wave - Plus.Kapanlagi.com, https://plus.kapanlagi.com/arti-kpop-sejarah-dan-karakteristiknya-dalam-korean-wave-44694a.html?page=4, diakses pada 03 desember 2023.
Aziz, M. A. (2004). Ilmu Dakwah. Jakarta: Kencana.
Azzahra “Berhijab Tapi Dosanya Masih Mengalir, Mau Tahu?” Tiktok, Diunggah Oleh @Azwhrr2, 03 Februari 2023, https://vt.tiktok.com/ZSFnUxLeC/, Diakses Pada 01 April 2024.
Azzahra “Berhijab Tapi Dosanya Masih Mengalir, Mau Tahu?”, Tiktok, Diunggah Oleh @Azwhrr2, 03 Februari 2023, https://vt.tiktok.com/ZSFnUxLeC/, Diakses Pada 05 April 2024.
Azzahra “Gaes! Apa yang membuatmu malas sholat?”, Tiktok, Diunggah Oleh @Azwhrr2, 11 Maret 2023, https://vt.tiktok.com/ZSFnUs1Lw/, Diakses Pada 05 April 2024.
Azzahra “Nanti Aja Sholatnya”, Tiktok, Diunggah Oleh @Azwhrr2, 12 Maret 2023, https://vt.tiktok.com/ZSFnUtW9u/, Diakses Pada 05 April 2024.
Azzahra “Tiga Hal Yang Ga Bisa Dipaksa”, Tiktok, Diunggah Oleh @Azwhrr2, 12 Maret 2023, https://vt.tiktok.com/ZSFnU5twX/, Diakses Pada 07 April 2024.
Azzahra “Sholat Itu Kewajiban Orang Islam Bukan Alim”, Tiktok, Diunggah Oleh @Azwhrr2, 30 Maret 2023, https://vt.tiktok.com/ZSFnUs9YB/, Diakses Pada 05 April 2024.
Eriyanto. (n.d.). METODE NETNOGRAFI: pendekatan kualitatif dalam memahami budaya pengguna media sosial.
Gen Z Dominan Apa Maknanya bagi Pendidikan Kita?, https://pskp.kemdikbud.go.id/produk/artikel/detail/3133/gen-z-dominan-apa-maknanya-bagi-pendidikan-kita, diakses pada 30 november 2023.
Hikmat, M. M. (2011). Metode Penelitian Dalam Prespektif Ilmu Komunikasi Dan Sastra. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Ilaihi, M. &. (2006). Management Dakwah. Jakarta.
KIC: Mayoritas Indonesia Dengarkan Musik & Tonton Drama Korea hingga 3 Jam Per Hari (katadata.co.id), https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/07/25/kic-mayoritas-indonesia-dengarkan-musik-tonton-drama-korea-hingga-3-jam-per-hari, diakses pada 18 desember 2023.
Memahami Kelebihan Generasi Z: Ciri-Ciri, Kekurangan, dan Kelebihan | kumparan.com, https://kumparan.com/pengetahuan-umum/memahami-kelebihan-generasi-z-ciri-ciri-kekurangan-dan-kelebihan-20fzAl9OVV7, diakses pada 18 desember 2023.
Mengenal Generasi Z dan Karakteristiknya (kompas.com), https://lifestyle.kompas.com/read/2022/09/16/205141620/mengenal-generasi-z-dan-karakteristiknya, diakses pada 30 november 2023.
Mengenal Lebih Dalam Apa Itu K-Pop dan Istilah yang Sering Digunakan - BERNAS.id, https://www.bernas.id/2021/09/7989/81809-apa-itu-kpop/, diakses pada 09 desember 2023.
Munir, M. (2006). Metode Dakwah. Jakarta: Kencana.
Saputra, W. (2012). Pengantar Ilmu Dakwah. Jakarta: Rajawali Press.
Suryani, I. (2014). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pemasaran dan Potensi Indonesia dalam Upaya mendukung ASEAN Community 2015. jurnal Komunikasi, Vol 8, No.2.
Universitas Tadulako And Jalan Soekarno Hatta Km. (2020). Introducing Netnographic Research Methods For Communication Lecturers And Students
Published
2024-06-30
How to Cite
Noviana Aini. (2024). Peran Dakwah Melalui Konten K-Pop Pada Generasi Z . CBJIS: Cross-Border Journal of Islamic Studies, 6(1), 137-145. https://doi.org/10.37567/cbjis.v6i1.3193
Section
Articles