IMPLEMENTASI PUBLIC RELATION DALAM CYBERCOMMUNITY

  • Halim Setiawan Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
Keywords: Public Relations, Cybercommunity

Abstract

Society is not only a permanent social structure, but a very complex social process. This means that the community within itself will continue to experience changes. Changes in social life occur due to the global impact of the modernization process and the new challenges faced by society. Cybercommunity or virtual society is a revolution against a real change in society. The development of information technology is not only able to create a global community, but materially it is able to develop a new life space for the community, so that without realizing it, the human community has lived in two worlds of life, namely the life of the real community and the life of the virtual community (cybercommunity). Communication relations between communities can be created by institutions with the help of public relations which play a role in establishing good communication between the institution and the community.

References

Ahmadjajadi, Cahyana. 2003. dalam makalah “RUU ITE Sebagai Infrastruktur Fundamental Untuk Pengembangan Sisfonas” disampaikan pada Diskusi Cyber Policy Seminar – GIPI-IMPLC, 23 September

Ardianto, Elvinaro. Lukiati Komala, dan Siti Karlinah, 2014. Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, cet. IV

Bungin, M. Burhan. 2008. Sosiologi Komunikasi: Teori, Paradigma, dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta: Kencana, cet. III.

Effendy, Nasrul. 1998. Dasar-dasar Keperawatan Kesehatan Masyarakat. Jakarta: IKAPI

Effendy, Onong Uchjana. 2003. Ilmu, Teori dan Filsafat KomunikasiBandung: PT. Citra Aditya Bakti, cet. III.

Ellul, Jacques. 1980. The Technological System. New York: Continuum

Frank Jefkins & Daniel Yadin, 2003. Public Relations disi kelima, Jakarta: Erlangga

Gaulet, Denis. 1977. The Uncertain Promise. New York: IDOC

Hartanto, Frans Mardi, 2009. Paradigma Baru Manajemen Indonesia Menciptakan Nilai dengan Bertumpu pada Kebijakan dan Potensi Insani. Bandung: Mizan

Holmes, David. 2012. Teori Komunikasi: Media, Teknologi, dan Masyarakat. Penerjemah, Teguh Wahyu Utomo. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Hortono, Paul B. dan Chester L. Hunt, 1984. Sosiologi. Jakarta: Erlangga

Kahmad, Dadang. 2009. Sosiologi Agama. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, cet. V.

Khairandy, Ridwan. 2001. Pembaharuan Hukum Kontrak Sebagai Antisipasi Transaksi Electronic Commerce, dimuat dalam Majalah Jurnal Hukum Bisnis, Vol.16 November

Liliweri, Alo. 2013. Dasar-dasar Komunikasi Antarbudaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, cet. VI

Linggar Anggoro, 2000. Teori dan Profesi Kehumasan Serta Aplikasinya di Indonesia, Jakarta: Bumi Aksara

Makarim, Edmon dkk. 2005. Pengantar Hukum Telematika: Suatu Kompilasi Kajian, Badan Penerbit FHUI. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Nugroho, Heru. 1999. Konstruksi Sara, Kemajemikan dan Demokrasi, UNISIA, No.40/XXII.IV/1999. Yogyakarta: UII

Piliang, Yasraf Amir. 1998. Sebuah Dunia yang Dilipat, Realitas Kebudayaan Menjelang Milenium Ketiga dan Matinya Posmodernisme. Bandung: Mizan

Purbo, Onno W. 2003. Filosofi Naif: Kehidupan Dunia Cyber. Jakarta:Republika
Riswandi, Budi Agus. 2003. Hukum dan Internet. Yogyakarta: UII Press

Shihab, M. Quraish. 1996. Wawasan al-Quran; Tafsir Maudhu’i Atas Pelbagai Permasalahan Umat. Bandung: Mizan

Shoelhi, Mohammad. 2014. Komunikasi Internasional: Perspektif Jurnalistik. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, cet. II

Sirait, Hasanuddin. 2009. Sejarah Perkembangan Teknologi Telematika, STMIK Parna Raya Manado

Sukardi, Imam. dkk. 2003. Pilar Islam bagi Pluralisme Modern. Solo: Tiga Serangkai

Sumodiningrat, Gunawan. dan Riant Nugroho, 2005. Membangun Indonesia Emas: Model Pembangunan Indonesia Baru Menuju Negara-negara yang Unggul dalam Persaingan Global. Jakarta: Gramedia

Wahid, Abdul dan Muhammad Labib, 2005. Kejahatan Mayantara (Cyber Crime), Jakarta: PT. Refika Aditama
Published
2019-06-30
How to Cite
Setiawan, H. (2019). IMPLEMENTASI PUBLIC RELATION DALAM CYBERCOMMUNITY . Syi’ar: Jurnal Ilmu Komunikasi, Penyuluhan Dan Bimbingan Masyarakat Islam, 2(1), 23-33. https://doi.org/10.37567/syiar.v2i1.572