PENDIDIKAN MENURUT FILSAFAT IBNU SINA (980 M-1037 M)

  • Iskandar Yusuf Mahasiswa Program Doktor Pendidikan Agama Islam Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Khojir Khojir Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: Education, Philosophy, Ibn Sina

Abstract

Ibn Sina is one of the Muslim philosophers who lived in the classical period of Islamic civilization who mastered various disciplines, especially in the medical and medical fields so that philosophical thought regarding education was in contact with Greek psychology and philosophy. Therefore, this article intends to explore information by departing from Ibn Sina's background as a person, the works produced and the results of thoughts about Islamic education in terms of scientific and human aspects, curriculum, educational goals, educators and students, methods to punishment. in education.

References

Al- Jumbulati, Ali, Perbandingan Pendidikan Islam, terj. M. Arifin, cet. I, Jakarta: Rineka Cipta, 1994.
Al-AAbrasyi, Muhammad Athiyah. 1994. Terjemah; Pokok-pokok pikiran Ibnu Sina tentang Pendidikan. Yogyakarta: Sumbansih Offset.
Al-Ahwani, Ahamd Fuad, Filsafat Islam, cet. VIII, Jakarta: Firdaus, 1997. Ali, Hamdani, Filsafat Pendidikan, cet. I, Kota Kembang: Yogyakarta, 1987.
Anton, H Baker, Achmad Charis Zubair. 1990. Metode Penelitian Filsafat. Yogyakarta: Kanisius.
Baharuddin, Ahmad. 2015. Ibn Sina dan Pemikiran Teori Emanasi.Bandung: Penerbit Angkasa.
Basri, Hasan. 2009. Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Beavcers, Teed D., Paradigma Filsafat Pendidikan Islam, terj, Jakarta: Riora Cipta, 2001.
Crow and Crow, Pengantar Ilmu Pendidikan, terj, Yogyakarta: Sarasin, 1990.
Deswita. 2013. Konsep Pemikiran Ibnu Sina Tentang Pendidikan Akhlak. Jurnal Ta’dib 16
Hanafi, A, Pengantar Filsafat Islam cet. XII. Jakarta: Bulan Bintang, 1976.
Hitti, Philip K, History of The Arab, ed. X. Great Britain: Oxford University Press, 1974.
Ibnu Sina. Jurnal Ilmiah Didaktika XIII (2).
Jalaluddin dan Said, Usman, Filsafat Pendidikan Islam, cet. I. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1994..
Kurniawan, Syamsul. 2013. Erwin Mahrus, Jejak Pemikiran Tokoh Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Langgulung, Hasan, Manusia dan Pendidikan, cet. III. Jakarta: Pustaka al-Husna, 1995.
Madkour, Ibrahim, al-Falsafah al-Islamiyyah Manhaj wa Tathbiqun terj. Yudian Wahyudi Asmin dan Ahmad Hakim Mudhakir, cet. VI. Jakarta: Rajawali Press, 1996.
Maragustam. 2018. Filsafat Pendidikan Islam menuju pembentukan karakter. Yogyakarta: Pascasarjana Fakulttas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga.
Mudhiardjo, Redja, Pengantar Pendidikan cet. I. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2001.
Nata, Abuddin, Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam: Seri Kajian Filsafat Pendidikan Islam, cet. II. Jakarta: Rajawali Press, 2001.
Natsir, M., “Islam dan Kebudayaan”, dalam Jurnal Kapita Selekta, cet. III. Jakarta: Bulan Bintang, 1973.
Nur, Abdullah. 2009. Ibnu Sina: Pemikiran Fisafatnya Tentang Al- Fayd, Al-Nafs, Al-Nubuwwah, Dan Al-Wujûd. Jurnal Hunafa.
Proyek Pembinaan Perguruan Tinggi Agama IAIN Ar-Raniry, Pengantar Filsafat Islam, Banda Aceh: Banna Coy, 1982/1983.
Putra, Aris Try Andreas. 2015. Pemikiran Filosofis Pendidikan Ibnu Sina dan Impilikasinya pada Pendidikan Islam Kontemporer. Jurnal Literasi VI (2).
Sina, Ibnu, Kitab Assiyasah, Mesir: Majalah al-Masyrik, 1906. Sudarsono, Filsafat Islam, cet. I. Jakarta: Rineka Cipta, 1997.
Suwito, Fauzan. 2003. Sejarah Pemikiran para Tokoh Pendidikan.
Walidin, Warul, “Konsep Pendidikan Menurut Ibnu Kaldun”, Tesis, Yogyakarta Fakultas Pascasarjana dan Doktor IAIN Sunan Kalijaga, 1990.
Wijaya, Safir Iskandar, “Falsafah dan Tasawuf: Sebuah Misteri Peradaban”, Jurnal Islam Futura, PPs. IAIN Ar-Raniry, No. I, Agustus 2001.
Published
2021-12-29