MEMPERTAHANKAN POLA PENDIDIKAN ISLAM PADA MASA PANDEMI COVID-19
Best Pactice Pada MI Al-Ikhlas Doyo Baru, Kabupaten Jayapura
Abstract
MI Al-Ihklas Doyo Baru is the only madrasa located on the trans route which is much in demand by the Muslim community of Jayapura. Despite experiencing various obstacles during the pandemic, madrasas continue to be innovative in learning. Therefore, how to survive MI Al-Ikhlas during the Covid-19 period is the focus of this study. The method used is descriptive qualitative. The results of the study show that MI Al-Ikhlas' efforts to maintain the continuity of education are: (1) implementing Islamic religious education by implementing an emergency curriculum, (2) making online learning effective using the Google Classroom application platform, (3) student activities that focus on Strengthening Religious Education. Islam with the help of parental guidance, is realized through activities outside of school, namely strengthening the moral aqidah and Tahfidz Qur'an.
References
Affandi, H. (2017). Tanggung Jawab Negara Dalam Pemenuhan Hak Atas Pendidikan Menurut Undang-Undang Dasar Tahun 1945. Jurnal Hukum POSITUM. 1(2), 218-243.
Bungin, B. (2015). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.
Dinas Kesehatan Provinsi Papua. (2021). Diakses 27 Juni 2022, dari https://dinkes.papua.go.id/blog/.
Handayaningrat, S. (1995). Pengantar Studi Ilmu Administrasi dan Managemen. Jakarta: Gunung Agung.
Hawa, N., diwawancarai oleh Siti Rokhmah, Juni 2021, Komunikasi Pribadi dengan Kepala Sekolah MI Al-Ikhlas Doyo Baru, Jayapura.
Johns, M. (2014). The New Minoriteis of Europe: Social Cohesion in the Europeon Union. Lexington Book.
Kisdarto. (2002). Menuju SDM Berdaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kurniawan, D., diwawancarai oleh Joko Syahid, Juni 2021, Komunikasi Pribadi dengan Wali Murid Kelas 4B, Jayapura.
Mawardi, A. I. (2010). Fiqh Minoritas: Fiqh Al-Aqalliyyat dan Evolusi Maqashid Al-Syari’ah Dari Konsep Pendekatan. Yogyakarta: LKiS.
Mubarak, I., diwawancarai oleh Siti Rokhmah, Juni 2021, Komunikasi Pribadi dengan Salah Satu Guru, Jayapura.
Muhaimin, Suti'ah & Prabowo, S.L. (2015). Manajemen Pendidikan: Aplikasinya dalam Penyususnan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Prenadamedia Group.
Mulawarman & Nafitri, D. A. (2017). Perilaku Pengguna Media Sosial Beserta Implikasinya Ditinjau Dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Jurnal UGM Bulletin Psikologi. 25(1), 36-44.
Mulyasa. (2011). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sulistiadi, D.W. (2019). Efektivitas Penilaian Mandiri Evaluasi Menuju Wilayah Bebas Dari Korupsi/Wilayah Birokrasi Bersih Melayani Di Kementerian Kesehatan Dalam Rangka Pelaksanaan Kebijakan Reformasi Birokrasi. Jurnal Kebijakan Kesehatan Indonesia: JKKI. 08(03), 142-152.
Tobing, D.H. et al. (2017). Bahan Ajar Pendekatan Dalam Penelitian Kualitatif. (Tersedia di Universitas Udayana untuk digunakan mahasiswa secara resmi).
Triwiyanto, T. (2018). Tujuh Pilar Manajemen Berbasis Sekolah. Diakses 27 Juni 2022, dari http://www.mbscenter.or.id/site/page/id/376/page_action/viewdetail#:~:text=Tujuh%20pilar%20MBS%20yaitu%20kurikulum,dan%20budaya%20dan%20lingkungan%20sekolah.