PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SDN 09 KUBU DALAM MATA PELAJARAN PAI PADA MATERI MENGENAL KITAB-KITAB ALLAH MELALUI STRATEGI GALLERY OF LEARNING

  • Yanti Yanti Sekolah Dasar Negeri 9 Kubu Kabupaten Kubu Raya
Keywords: Learning Outcomes, Islamic Religious Education, Learning Strategies, Gallery of Learning.

Abstract

This research is a classroom action research conducted in the fifth grade of the 9 Kubu State Elementary School in the subject of Islamic religious education. This research is based on the problem of not achieving completeness of student learning outcomes in accordance with KKM standards. It is suspected that the learning strategies applied so far are still teacher-centered learning, especially in the form of conventional lectures and proposing questions and answers. In addition, the classroom atmosphere is also passive, namely the lack of student involvement in the learning process. This classroom action research aims to improve student learning outcomes with the Gallery of Learning strategy. This research was conducted in two cycles. Based on the results of classroom action research conducted on fifth grade students at SDN 9 Kubu, it can be concluded that learning with the Gallery of Learning Method in the subject of Islamic religious education in the material Knowing the books of Allah Swt can improve student learning outcomes which are marked by an increase in complete learning Learners in each cycle, namely; 72.91% in cycle 1 and 84.16% in cycle 2.

References

AAdji, S. K., & Meilawati, I. (2020). Pentingnya Strategi Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Bahasa dan Sastra Indonesia. PROSIDING SAMASTA, 0, Article 0. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/7230

Arifin, Z., & Setiawan, A. (2012). Pengembangan Pembelajaran Aktif dengan ICT. Skripta Media Creative.

Dengo, F. (2018). Penerapan Metode Gallery Walk dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Ipa. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 40–52.

Dimyati, & Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. PT Rineke. Cipta.

Elihami, E., & Syahid, A. (2018). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Pribadi yang Islami. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 2(1), 79–96. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v2i1.17

Fachri, M. (2014). Urgensi Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Bangsa. AT-TURAS: Jurnal Studi Keislaman, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.33650/at-turas.v1i1.156

Fathurrohman, M. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Teras.

Fatimah, F., & Kartikasari, R. D. (2018). Strategi Belajar dan Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa. Pena Literasi, 1(2), 108–113. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.108-113

Isjoni. (2007). Cooperative Learning: Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Alfabeta.

Kridalaksana, H. (1990). 1990. Kelas Kata Dalam Bahasa Indonesia (Edisi Kedua). Jakarta: Gramedia Pustaka. (2nd ed.). Gramedia Pustaka.

M, I. S. (2011). Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis. Rasail Media Group.

Nasiri, N. (2020). Urgensi Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi. Jurnal Keislaman, 3(1), 54–71. https://doi.org/10.54298/jk.v3i1.3117

Pancawati, E. (2022). Implementasi Metode Pembelajaran Gallery Walk untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pembelajaran PPKn Materi Kewenangan Lembaga-Lembaga Negara Menurut UUD Negara Republik Indonesia Tahun 1945 di Kelas X-1 SMAN 4 Kota Bima Semester I Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 2(1), 56–66. https://doi.org/10.53299/jppi.v2i1.169

Raehang, R. (2014). Pembelajaran Aktif Sebagai Induk Pembelajaran Koomperatif. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 7(1), 149–167. https://doi.org/10.31332/atdb.v7i1.249

Saputra, A., & Rifa’i, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak Terhadap Karakter Disiplin Siswadi MI Darul Falah Pematang Benteng Hilir. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 164–179. https://doi.org/10.37216/badaa.v2i2.382

Setiyadi, B., Rohima, Sari, Y., & Yani, M. A. (2020). Komponen Pengembangan Kurikulum, 22(1). https://likhitapradnya.wisnuwardhana.ac.id/index.php/likhitapradnya/article/view/171

Silberman, M. L. (2002). 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Pustaka Insan Madani.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.

Sulianto, J., Sunardi, S., Anitah, S., & Gunarhadi, G. (2019). Analisis Implementasi Pembelajaran di Sekolah Dasar Pada Pengembangan Model Advance Organizer Berbasis Pendekatan Open Ended untuk Meningkatkan Penalaran Siswa. International Journal of Elementary Education, 3(4), 396–403. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i4.21312

Sumiati. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa | Sumiati | TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 145–164.

Yanti. (2019). Nilai Evaluasi Bab Iman Kepada Kitab-Kitab Allah Swt.

Published
2022-09-08