PENGARUH KUANTITAS HAFALAN AL-QUR’AN DAN KECERDASAN SPIRITUAL TERHADAP PRESTASI AKADEMIK PESERTA DIDIK KELAS XI MIPA DI SMA MUHAMMADIYAH JAYAPURA

  • Musdalifah Musdalifah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Fattahul Muluk Papua
  • Siti Rokhmah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Fattahul Muluk Papua
  • Miftahul Huda Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Fattahul Muluk Papua
Keywords: The Quantity of Holy Qur’an Memorization, Spiritual Intelligence, Academic Achievement

Abstract

The Senior High School of Muhammadiyah conducts the program of memorizing holy Qur’an adn other program to improve the student’s achievement. The objectives of this research are to: to analyze the big quantity influence of holy Qur’an memorization and spiritual intelligence on academic achievement grade XI MIPA in Muhammadiyah Senior High School Jayapura. To reach the objectives above, all date are collected by questionnaire method and documentation then analyzed by product moment, analyzed by product moment, analyzed and analyzed double correlation. Of 62 respondents, the results show that, the score of fscore is 22.826 by the ftable score is 3.25, so the score of fscore>ftable or 22.826>3.25, and significant level 0.000<0.05. There is a significant influence between the quantity of memorizing the Qur’an and spiritual intellegence on the academic achiavement of student in class XI MIPA In Muhammadiyah Senior High School Jayapura.

References

Adiwijayanti, D.D., Purwati, H., & Sugiyanti (2019). Pengaruh Hafalan Al-Qur’an Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa MTs. Jurnal of Mathematics and Mathematics Education.1(2): 109-116.

Afifah, H. (2011). Pengaruh Kecerdasan Spiritual Terhadap Prestasi Belajar Al-Qur’an Hadits Siswa Kelas Tinggi di MI I’anatul Athfal Cengkalsewu Kecamatan Sukolilo Kabupaten Pati. [Skripsi tidak diterbitkan]. Semarang: Fakultas Tarbiyah UIN Walisongo.

Agustian, A.G. (2001). Rahasia Sukses Membangun (ESQ). Jakarta: Arga Wijaya Persada.

Al-Asqalani, I.H. Fathul Baari, Bab Azan, dalam Ensiklopedia Hadits No. 756.

Al-Kaheel, A. (2010). Al-Qur’an The Healing Book. Jakarta: Tarbawi Pers.

Andari, R.S. (2012). Pengaruh Kecerdasan Spiritual (SQ) Terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas Daarul Aitam Palembang. [Skripsi tidak diterbitkan]. Palembang: Universitas Muhammadiyah Palembang.

Departemen Agama RI. (2012). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Jakarta: PT. Sinergi Pustaka Indonesia.

Hidayatullah, F. (2010). Pendidikan Karakter Membangun Peradaban Bangsa. Surakarta: UIN Press & Yuma Pustaka.

Ilmia, M. (2016). Hubungan Antara Hafalan Al-Qur’an Dengan Prestasi Belajar Al-Qur’an Hadits Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Islam As-Salam Malang. [Skripsi tidak diterbitkan]. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Permatasari, D., Razak, A. & Bakar, R.M. (2022). Hubungan Antara Kecerdasan Spiritual dengan Motivasi Belajar pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi Talenta Mahasiswa. 1(4), 133-146.

Pesantren Tahfidz Akbar. (2016). Manfaat Menghafal Al-Qur’an Dapat Meningkatkan Prestasi Anak. Diakses 10 Oktober 2022, https://pesantrenakbar.com/2016/10/15/13-keutamaan-menghafal-al-quran/

Rahmi, F. (2010). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. [Skripsi tidak diterbitkan]. Diponegoro: Universitas Diponegoro.

Sa’dullah. (2008). 9 Cara Menghafal Al-Qur’an. Jakarta: Gema Insani.

Siswanto, H. & Izza, D.L. (2018). Hubungan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar PAI Siswa Madrasah Aliyah Al Fathimiyah Banjarwati Paciran Lamongan. Darajat: Jurnal PAI. 1(1), 78-94.

Thabathaba’i, A.M.H. (1993). Mengungkap Rahasia Al-Qur’an. Terj. Malik Madaniy dan Hamim Ilyas. Bandung: Mizan.

Wijaya, A. (2015). Rektor UIN Wisuda Ratusan Hafidz. GEMA: Media Iformasi & Kebijaksanaan Kampus. Diakses 10 Oktober 2010, https://uin-malang.ac.id/r/150801/rektor-uin-malang-wisuda-ratusan-hafiz.html.

Zohar, D. & Marshal, I. (2001). Manfaat Kecerdasan Spiritual Dalam Berpikir Holistik Memaknai Kehidupan. Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Zulkifli, M. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Prestasi Belajar Al-Qur’an Hadits Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Kecamatan Suralaga. [Tesis tidak diterbitkan]. Yogyakarta: Program Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Published
2022-12-24