PERAN KELUARGA DALAM MENGAJARKAN AL-QUR’AN KEPADA ANAK SEJAK DINI
Abstract
Al-Qur'an is the word of Allah which was revealed to the Prophet Muhammad as a guide for mankind on earth. The Qur'an is the last book revealed by Allah swt as a source of Islamic law, a guide for human life to achieve prosperity in life in the world and the hereafter, including in caring for and nurturing children in order to get the highest degree before Allah swt. This study was conducted to examine how the role of the family, especially parents, teach the Qur'an to their children from an early age. The approach used is a qualitative approach, to construct reality, to understand what is hidden behind phenomena that are sometimes difficult to understand satisfactorily. The results of the study show that children's education is not only when they are born into the world, but begins when parents look for companions, while in the womb (prenatal), and after birth. Along with the development of technology and globalization, parents should always accompany, maintain and improve their children's ability to read and understand the content of the Qur'an. With the basic education that children have, it is hoped that they will be able to filter out the negative side brought by advances in technology and globalization today.
References
Akhmad, P. (2015). Self Healing Dengan Energi Ruqyah. Adamssein Medika.
Awaru, A.O.T. (2021). Sosiologi Keluarga. Bandung: Media Sains Indonesia.
Departemen Agama RI. (2012). Al-Qur’an dan Terjemahannya Al-Hikmah. Bandung: Penerbit Diponegoro.
Departemen Pendidikan Nasional, (2002). Kurikulum Hasil Belajar Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Depdiknas.
Fadli, M.R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum. 21(1), 33-54.
Farkhan, M. (2019). Penerapan Metode Iqro’ Pada Pembelajaran Membaca Al-Qur’an di Kelas IV MI Islam Kartasura. [Skripsi tidak diterbitkan]. IAIN Surakarta.
Gustian, D., Erhamwilda & Enoh. (2015). Pola Asuh Anak Usia Dini Keluarga Muslim Dengan Ibu Pekerja Pabrik. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam. 7(1), 370-395.
Herlina. (2017). Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an (BTA) Untuk Meningkatkan Akhlak dan Moral Pada Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional 20 Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang 25 November. Diakses dari https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/1347/1160.
Hidayat, B. (2017). Pembelajaran Al-Qur’an pada Anak Usia Dini Menurut Psikologi Agama dan Neurosains. Proceeding of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education. Diakses dari http://conference.uin-suka.ac.id/index.php/aciece/article/view/59.
Indra, H. (2017). Pendidikan Keluarga Islam Membangun Manusia Unggul. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.
Isna. (2012). Mencetak Karakter Anak Sejak Janin. Jogjakarta: Diva Press.
Khusniyah, N.L. (2018). Peran Orang Tua Sebagai Pembentuk Emosional Sosial Anak. Zawwan. 11(2), 87-101.
Kusrinah. (2013). Pendidikan Pralahir: Meningkatkan Kecerdasan Anak dengan Bacaan Al-Qur’an. Jurnal Sawwa: Jurnal Studi Gender. 8(2), 277-290.
Lestari. (2012). Psikologi Keluarga. Jakarta: Kencana
Maimunah. (2010). Pendidikan Anak Usia Dini. Jogjakarta: Diva Press
Mansur. (2009). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nasikhah, U. (2019). Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an di PAUD. Jurnal Primerly. II(2), 143-150.
Nizam. (2005). Kewajiban Ayah Atas Biaya Nafkah Anak Sah Setelah Terjadinya Perceraian. [Skripsi tidak diterbitkan]. UNDIP Semarang.
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif: Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Surakarta: TP.
Nur, S. (2012). Energi Ilahi Tilawah Al-Qur’an. Jakarta: Republika Penerbit.
Nurhayati, E. (2020). Psikologi Kehamilan Dalam Perspektif Al-Qur’an. [Disertasi tidak diterbitkan]. Institut PTIQ Jakarta.
Rikayoni & Rahmi, D. (2021). Efektifitas Penerapan Permainan Edukatif Cooperation Play Puzzle Group Pada Anak di Masa Pandemi Covid 19 Terhadap Peningkatan Interaksi Sosial Pada Anak di Kecamatan Koto Tangah Kota Padang. Menara Ilmu. 15(1), 121-128.
Shihab, M.Q. (2007). Pengantin al-Qur’an, Jakarta: Lentera Hati
Soekanto, S. (2004). Sosiologi Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta
Ubabuddin. (2018). Pendidikan Keluarga dalam Perspektif Islam. Jurnal Inovatif. 4(2), 76-91.
Ulfatmi. (2011). Keluarga Sakinah dalam Perspektif Islam, Jakarta: Kemenag RI.
Triatmanto, B., Prihantono, E.Y.& Warsi, N. (2017). Gerakan Peduli Anak Usia Dini Tim Bersama Posdaya. Jurnal ABDIMAS Unmer Malang. 2(1), 1-7.