Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik
Abstract
This article aims to better understand the role of humans as pedagogical creatures according to a review of the Qur'an and educational science. This conceptual paper uses various literature, such as articles, journals, and books, to explore concepts, ideas, and theories of a problem. The study results show that as pedagogical creatures, humans carry out their duties and functions on earth as 'abd Allah and caliph. To optimize their nature, efforts must be made. Education and a conducive environment are said to help develop the potential of humans to become human beings.
References
Avandra, R., Desyandri, & Erita, Y. (2022). Korelasi hakekat manusia sebagai penerima dan pengembang ilmu terhadap konsep merdeka belajar. Didaktik, 8(2), 2491–2501. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.566
Budiyanti, N., Aziz, A. A., Palah, & Mansyur, A. S. (2020). The formulation of the goal of Insan Kamil as a basis for the development of Islamic education curriculum. IJECA, 3(2), 81–90. https://doi.org/: https://doi.org/10.31764/ijeca.v3i2.2252
Choiri, Moh. M. (2012). Manusia sebagai makhluk pedagogik dalam perspektif AL Qur’an. UIN Maulana Malik Ibrahim.
Fadhilah, Erita, Y., & Desyandri. (2022). Hakikat manusia sebagai penerima dan pengembang ilmu pengetahuan. Didaktik, 8(2), 2482–2490. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.563
Hikmat. (n.d.). Fathul Karim Mukhtashar Tafsir al-Qur’an al-’Adzhim Referensi: Https://tafsirweb.com/9952-surat-az-zariyat-ayat-56.html. Referensi : https://tafsirweb.com/9952-surat-az-zariyat-ayat-56.html
Lajnah Pentashihan mushaf Al-Qur’an. (n.d.). Qur’an Kemenag. https://quran.kemenag.go.id/quran/per-ayat/surah/2?from=31&to=31
LMSSPADAKemendikbud. (n.d.). Empat Kompetensi Yang Harus Dimiliki Seorang Guru Profesi.
MA Al-Hikmah Bandar Lampung. (2021, March 24). 6 Kedudukan Anak dalam Islam. https://www.maalhikmah-bdl.com/read/6/6-kedudukan-anak-dalam-islam
Mukorrobin, rizki, & Febriana, R. M. (2022). Hakikat manusia sebagai makhluk pedagogik. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 24(2), 668–671. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.26623/jdsb.v24i2.3698
Parhan, M., Budiyanti, N., & Fitria, A. (2021). Hakikat manusia sebagai makhluk pedagogik dalam perspektif Al Qur’an. Tasamuh: Jurnal Studi Islam, 13(2), 359–372.
Rusmanto. (2021). Konsep Al-Qur’an tentang kualitas hidup manusia sebagai seorang Khalifah dan maslahatnya terhadap makhluk lainnya. 17(1), 93–110. https://doi.org/10.21009/JSQ.017.1.05
Subianto, J. (2013). Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354.
Suriadi. (2018). Fitrah dalam perspektif Al-Qur’an (Kajian terhadap ayat-ayat Al Qur’an).