PENTINGNYA KEPEMIMPINAN DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN

  • Loso Judijanto IPOSS Jakarta, Indonesia
  • Amândio de Araújo Sarmento Universidade Nacional Timor Lorosa'e - UNTL
  • Saefrudin Saefrudin Universitas Islam Darul Ulum Lamongan
  • Andro Ruben Runtu Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Bethesda Tomohon
  • M. Hamdy Meydiansyah Politeknik Pelayaran Barombong
Keywords: Leadership, Management, Education.

Abstract

Leadership in education management has a crucial role in determining the success of educational institutions. Effective leadership is able to provide clear direction, inspire and motivate all members of the educational community to achieve a common vision and goals. Strong educational leaders will create a positive school culture through open communication, co-operation and active participation, which contributes to a productive learning environment. In addition, leadership in education management also demands the ability to integrate vision into action, through efficient resource management, appropriate staff development programmes and continuous evaluation. Thus, the success of educational institutions depends largely on the balance between visionary leadership and structured management.

References

Andrian, T., Aslan, A., & Effiyadi, E. (2024). SUPERVISI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN PERAN GURU PAI DI SMP NEGERI 5 SEMPARUK TAHUN 2023-2024. HUMANITIS: Jurnal Homaniora, Sosial Dan Bisnis, 2(10), 1446–1451.
Aprianty, D. N., Fernanda, W., Rahmadina, R., & Asy’ari, H. (2023). Analisis Perencanaan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Manajemen Pendidikan : Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 5(1), 40–57. https://doi.org/10.21831/jump.v5i1.60749
Baharuddin, B., & Nursita, L. (2020). KEPEMIMPINAN DALAM SUPERVISI PENDIDIKAN DI MADRASAH. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 249–249. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i2.16798
Christian, D. G. (2021). Implementasi konsep kepemimpinan dalam manajemen pembelajaran praktik. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(4), 196–196. https://doi.org/10.20961/jpiuns.v6i4.49112
Daulay, M. R., & Pulungan, H. R. (2024). Efektivitas dan Kualitas Kepemimpinan dalam Manajemen Pendidikan Islam. Al-Murabbi Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 120–147. https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.668
Dewi, N. C., Aslan, A., & Suhardi, M. (2020). GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH TAMAN KANAK-KANAK. JMSP (Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan), 4(2), 159–164.
Dewi, W. H., & Lazwardi, D. (2022). Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Pada Era Digital. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Query date: 2024-11-10 09:51:25, 54–61. https://doi.org/10.58561/mindset.v1i1.29
Endaryati, S. A., & Marmoah, S. (2022). ANALISIS KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN DI INDONESIA DAN CHINA DALAM UPAYA PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN. Manajemen Pendidikan, 17(2), 76–87. https://doi.org/10.23917/jmp.v17i2.16530
Fawait, A., Siyeh, W. F., & Aslan, A. (2024). ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STRATEGIES IN IMPROVING THE QUALITY OF LEARNING IN MADRASAS. Indonesian Journal of Education (INJOE), 4(2), 657~665-657~665.
Firman, F.-. (2018). PENELITIAN KUALITATIF DAN KUANTITATIF. Query date: 2024-05-25 20:59:55. https://doi.org/10.31227/osf.io/4nq5e
Guna, B. W. K., Yuwantiningrum, S. E., Firmansyah, S, M. D. A., & Aslan. (2024). Building Morality and Ethics Through Islamic Religious Education In Schools. IJGIE (International Journal of Graduate of Islamic Education), 5(1), 14–24. https://doi.org/10.37567/ijgie.v5i1.2685
Hanim, Z., Sari, D. S., & Soe’oed, R. (2020). Kebijakan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(1), 43–60. https://doi.org/10.21831/jump.v2i1.30672
Hayani, R. A., Yanto, S., Rahmat, A., Purnawirawan, A. C., & Aslan, A. (2024). EFEKTIVITAS KEPEMIMPINAN DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Ilmiah Edukatif, 10(2), 136–148. https://doi.org/10.37567/jie.v10i2.3272
Hidayat, A., Muspawi, M., Rahman, K. A., & Ronansyah, M. F. (2023). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 4(2), 162–181. https://doi.org/10.21831/jump.v4i2.60500
Hijrawan, R. (2021). Hadist Tematik: Manajemen Dalam Kepemimpinan Pendidikan Islam. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 4(1), 1–19. https://doi.org/10.54396/saliha.v4i1.112
Ikhlas, I., Aslan, A., & Mutazam, M. (2024). IMPLEMENTASI STRATEGI INQUIRY GURU PAI DALAM MENINGKATKAN CRITICAL THINKING SISWA KELAS VI DENGAN KONSEP HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS) DI SDN 06 MENSERE TAHUN PELAJARAN 2023/2024. ADIBA : JOURNAL OF EDUCATION, 4(4), 813–822.
Iksal, I., Hayani, R. A., & Aslan, A. (2024). STRENGTHENING CHARACTER EDUCATION AS A RESPONSE TO THE CHALLENGES OF THE TIMES. Indonesian Journal of Education (INJOE), 4(3), 761~774-761~774.
Irwan, I., Arnadi, A., & Aslan, A. (2024). DEVELOPING CRITICAL THINKING SKILLS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS THROUGH INDEPENDENT CURRICULUM LEARNING. Indonesian Journal of Education (INJOE), 4(3), 788~803-788~803.
Janah, I. R. (2021). Implementasi Kepemimpinan Ki Hajar Dewantara Dalam Manajemen Pembelajaran Praktik Mata Pelajaran Prakarya. Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 48–57. https://doi.org/10.30738/mmp.v4i1.8222
Jelahut, F. E. (2022). Aneka Teori Dan Jenis Penelitian Kualitatif. Query date: 2024-05-25 20:59:55. https://doi.org/10.31219/osf.io/ymzqp
Judijanto, L., Shodiqin, R., & Aslan. (2024). SOCIAL SOLIDARITY IN THE DIGITAL AGE: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES. Prosiding Seminar Nasional Indonesia, 2(3), 357–368.
Juliani, J., & Aslan, A. (2024). THE BASICS OF CURRICULUM DEVELOPMENT: CURRICULUM FROM THE ASPECTS OF IMTAQ AND IPTEK. International Journal Of Humanities, Social Sciences And Business (INJOSS), 3(2), 299–309.
Lamen, Y. M., & Sunarto, S. (2021). Implementasi Trilogi Kepemimpinan Ki Hadjar Dewantara dalam Manajemen Strategik Pembelajaran. Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 36–47. https://doi.org/10.30738/mmp.v4i1.8168
Mardia, M., & S, M. M. (2022). ANALISIS TIPOLOGI DAN GAYA KEPEMIMPINAN DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 208–225. https://doi.org/10.24252/edu.v1i2.26601
Mariska, T., & Aslan, A. (2024). TECHNOLOGY-BASED CURRICULUM MODEL. International Journal Of Humanities, Social Sciences And Business (INJOSS), 3(2), 322–332.
Na’im, Z. (2022). ETIKA KEPEMIMPINAN DALAM PERSPEKTIF ISLAM DAN KORELASINYA TERHADAP KINERJA. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 195–210. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v6i1.972
Rostiawati, E. (2020). EFEKTIFITAS MANAJEMEN KEPEMIMPINAN DALAM MENCIPTAKAN GOOD GOVERNANCE. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 59–69. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i1.965
Sartika, E., & Fransiska, F. W. (2024). UNDERSTANDING THE STUDENTS’ENGLISH LEARNING ACHIEVEMENT AND HOME ENVIRONMENT SUPPORTS DURING SCHOOL CLOSURE TO RESPOND TO PANDEMIC AT PRIVATE MADRASAH TSANAWIYAH AT-TAKWA SAMBAS. International Journal of Teaching and Learning, 2(4), 939–953.
Senang, S. (2022). Filosofi Paku dalam Kepemimpinan Pendidikan Islam. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 1–16. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v6i1.317
Septiana, M., & Hidayati, D. (2022). KEPEMIMPINAN GURU DALAM PEMBELAJARAN DI ERA DIGITAL. Manajemen Pendidikan, 17(2), 101–116. https://doi.org/10.23917/jmp.v17i2.19354
Siby, L. R., Darinding, J. L., & Kukus, M. M. (2022). Kepemimpinan dalam Perjanjian Baru. JMPK : Jurnal Manajemen Pendidikan Kristen, 1(2), 93–102. https://doi.org/10.51667/jmpk.v1i2.728
Siregar, L. M. (2020). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Madrasah Aliyah Alhakimiyah Padang Lawas. MATAAZIR: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.56874/jamp.v1i1.63
Sitopu, J. W., Khairani, M., Roza, M., Judijanto, L., & Aslan, A. (2024). THE IMPORTANCE OF INTEGRATING MATHEMATICAL LITERACY IN THE PRIMARY EDUCATION CURRICULUM: A LITERATURE REVIEW. International Journal of Teaching and Learning, 2(1), 121–134.
Suhifatullah, M. I., Thoyib, M., & Dahlan, J. A. (2020). Kepemimpinan Etis Guru Dalam Pendidikan Karakter. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 14–24. https://doi.org/10.24246/j.jk.2020.v7.i1.p14-24
Supriadi, D., & Khurniawan, A. W. (2023). Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Manajemen Pendidikan : Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 5(1), 1–16. https://doi.org/10.21831/jump.v5i1.59233
Suyitno. (2021). METODE PENELITIAN KUALITATIF KONSEP, PRINSIP DAN OPERASIONALNYA. Query date: 2024-05-25 20:59:55. https://doi.org/10.31219/osf.io/auqfr
Syakhrani, A. W., & Aslan, A. (2024). THE IMPACT OF INFORMAL FAMILY EDUCATION ON CHILDREN’S SOCIAL AND EMOTIONAL SKILLS. Indonesian Journal of Education (INJOE), 4(2), 619~631-619~631.
Wahid, A., Tariman, T., & Hefniy, H. (2021). Kepemimpinan Karismatik dalam Membangun Mutu Performa Guru Pendidikan di Madrasah Diniyah. JUMPA : Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.33650/jumpa.v2i1.5372
Wahyuni, S., Sukatin, S., Fadilah, I. N., & Astri, W. (2022). GAYA KEPEMIMPINAN OTORITER (OTOKRATIS) DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 123–130. https://doi.org/10.24252/edu.v1i2.26148
Published
2024-11-18
Section
Articles